Je krásnější, než Ferrari, Jaguary a Mercedesy. To aspoň vyplývá z letošní ankety Autodesign Awards, kterou již po šesté vyhlásil časopis Auto Design & Styling.

Tenhle text záměrně píšu sem, protože jde čistě o můj osobní názor, nemá nic společného s autowebem, autotubem, ani nikým jiným. Napsat to ale musím, protože včerejší zjištění mě tak trochu nadzvedlo ze židle.
Časopis Auto Design & Styling jsem si několikrát koupil, ale rozhodně se nemůžu považovat za jeho pravidelného čtenáře. Kolegy, kteří ho připravují, znám zběžně z tiskových konferencí a různých dalších akcí. A o anketě Autodesign Awards jsem včera slyšel vůbec poprvé.
Když to vezmeme od konce: na sdíleném 5.-6. místě skončili se shodnými 18 body Mercedes-Benz CLS Shooting Brake a nový Range Rover. O bod víc dostal Jaguar F-Type, který se prodávat teprve začne. Bronzovou příčku s 21 body obsadila ekologická Tesla Model S. Stříbrná pozice patří Ferrari F12berlinetta s 37 body.
A první místo, se čtyřiceti body, získala Škoda Octavia.
Nezlobte se na mě, ale jsem sám, kdo tam vidí zcela zásadní nevyváženost? Samé exkluzivní vozy, které v nejednom případě přinášejí poměrně převratná a dosud málo vídaná designová řešení… a na vrcholu Octavia, epitom konzumního konzervatismu?

Nechápejte mě špatně – Octavia rozhodně nemá špatný design, osobně se mi líbí docela dost. Ve srovnání s „poločínským“ designem faceliftu druhé generace je to skutečně zázrak estetiky. Ale je brutálně předvídatelná a nenajdete na ní jedinou překvapivou křivku.
Pokud by porotcům (kterých je mimochodem dvacet a jsou mezi nimi novináři i uznávaní designéři) šlo především o užitý design, prosím – pak ale nechápu, jak se mezi Octavií na zlaté pozici a Golfem, který skončil sedmý, natěsnaly všechny ty supersporty, Range Rovery a luxusní auta. Mimochodem, na osmé příčce je Fiat 500L, laickou veřejností často označovaný za „tu ošklivě nafouklou pětistovku“.
Není mým cílem naznačovat, že snad někdo někoho podplatil – v branži se pohybuju dost dlouho na to, abych věděl, že by to v tomto případě byl holý nesmysl. Překvapuje mě ale, že davová mánie okolo nové škodovky má zjevně přesah i do odborných kruhů.

Octavia není špatné auto – technicky, kvalitativně, jízdně, ani designově. Není to ale žádná díra do světa – podle mě ani v jednom ze zmíněných ohledů. Práce Jozefa Kabaně, který novou Octavii navrhoval, si vážím. Odvedl skvělou práci: nakreslil auto, které vypadá moderně, zbytečně neprovokuje a jeho design pomáhá plnit všechny praktické funkce, které rodinný vůz má mít. Ale kdybych se měl vrátit do puberty, kde mě praktické stránky tolik netankovaly a měl bych si do pokojíku pověsit plakát, byla by to oktávka nebo Ferrari? A nebo jinak – v kategorii střední třídy byly v nominovaných vozech s Octavií také Ford Mondeo a Mazda 6 – oba extrémně zajímavě tvarované vozy. Mondeo (a la Aston) skončilo na 10.-.12. místě, Mazda na 17.-18. Pověsil bych si spíš je.
Když o tom tak přemýšlím, tak to všechno asi bude vina mých očí. Buď na ně nevidím, nebo prostě nerozumím automobilovému designu. Celou výsledkovou tabulku s pouhým jedním bodem uzavírají Aston Martin DB9 a Aston Martin V12 Zagato…

To jako… vážně???

Honza Koubek