To bude zase v internetových diskusích nablito, abych parafrázoval klasika…

Ne, vůbec si nemyslím, že nová Škoda Octavia RS bude špatné auto – vlastně spíš naopak. Narážím na zcela neodvratnou situaci, která nastane pod všemi internetovými články a následně i u spousty hospodských stolů a kde se sejdou dva nesmiřitelné tábory. Jeden bude tvrdit, že Octavia RS je super sporťák, protože přece na webu škodovky psali, že je to nejrychlejší škodovka všech dob a druhý tábor se bude pohrdavě ušklíbat a říkat, že je to šrot, protože je to škodovka.
A nemají samozřejmě pravdu ani jedni, ani druzí. Octavia je sice na pohled trochu nudné auto (i když ve verzi RS to hned vypadá o něco lépe), ale zároveň je to velmi slušně postavené auto. A protože RS bude pochopitelně mít víceprvkovou zadní nápravu místo torzky, vyvaruje se nejspíš i nestabilní zádě a dutého bušení z kufru pokaždé, když přejedete nějakou tu díru. Ačkoli ty nízkoprofilové pneumatiky jízdnímu komfortu asi moc nepomohou. (Konkrétně 225/45 na sedmnáctipalcových kolech, ale můžete mít i 18 a 19 a tam to bude dokonce 225/40).
Čísla hovoří jasně: čtyřválec 2.0 TSI má výkon 220 koní a RS se s ní na stovku rozjede za 6,8 sekundy. Maximálka je 248 km/h, tedy čistě statisticky ano, je to nejrychlejší sériová škodovka ever. Mě ale spíš zajímá, jak si povede v zatáčkách a na členitějších silnicích. Mechanický samosvor mezi předními koly nehledejte, ale elektronický supl jménem XDS na palubě bude.
Samozřejmě nesmí chybět verze Rychlé Saze s motorem 2.0 TDI o výkonu 184 koní. Tam je zrychlení 8,1 s a maximálka 232 km/h, ale pro spořivé jezdce bude vidina „eresa, který žere šest“ mnohdy neodolatelná. Přijde mi to podobně scestné jako když BMW píše „M Performance“ na naftová SUV, ale taková je zkrátka doba.
Naopak vůbec mi nevadí verze kombi, protože rychlé kombíky mi vždycky přišly velmi cool. Radost mi neskazí ani šílené věty v tiskové zprávě, např.: „žádný jiný kompaktní sportovní vůz nenabízí delší interiér, více místa pro nohy… větší kufr…“ a tak dále. Zkrátka Simply Clever sporťák…
Klíčem k tomu všemu je uvědomit si, že navzdory marketingovým výkřikům z Mladé Boleslavi není Octavia RS sportovním autem – pokud pojem „sportovní auto“ vnímáte optikou nadšeného řidiče. Nebude v zatáčkách tak dobrá jako Mégane RS, nebude mít takový odpich jako Focus RS a nebude se chovat ani jako skutečný sporťák, například Lotus Elise.
Bude to „jen“ velmi rychlá Octavie – jenže to opravdu není málo.
Honza Koubek