Škodovka se vytasila s extra vybavenou verzí Rapidu, a já si marně lámu hlavu nad jejím smyslem.

Nechoďme kolem horké kaše – Rapid je model pro lidi, kteří si nemohou dovolit Octavii. Vzniknul především pro východní trhy a také proto, aby měla škodovka levnější auta nižší kategorie, než má Volkswagen.
Nic proti tomu – dobře a upřímně postavené levné auto mi vůbec nevadí, ba naopak. Z chytrých návrhů, které ušetří peníze a poskytnou těm méně movitým slušný dopravní prostředek, který si na nic nehraje a prostě funguje, mám vždycky radost.
Škoda Rapid už od počátku nabízela docela široké možnosti dovybavení nejrůznějšími prvky, ať už v interiéru, nebo i na karoserii, ovšem teď automobilka přichází s výbavou StylePLUS, která zákazníkovi přinese takzvanou „plnou palbu“.
Xenonové světlomety (poněkud diskutabilní, neboť mají snížený výkon, aby nemusely být doplněny ostřikovači a nivelací), lišty a zadní spoiler v černém laku, sedmnáctipalcová litá kola v dvoubarevném provedení, ocelové pedály, kožený volant, řadící páka a ruční brzda, sportovní sedačky a další prvky, to všechno ve výbavě Style PLUS dostanete.
Hurá? No jak se to vezme, rozhodně nejsem proti tomu, aby si lidi mohli vybavit auto doslova čím chtějí. Nicméně dělat velké haló kolem toho, že nabízím sociální model s výbavou, za kterou by se nestyděla kdekteré prémiová značka, to mi přijde trochu zcestné.
Řeknu to jinak: ačkoliv Rapid StylePLUS bude jakožto balíček výbavy jistě nabízet nějakou tu cenovou výhodu oproti stavu, kdybyste si tu výbavu prostě naklikali položku po položce, výsledkem bude tak jako tak auto s cenovkou, za kterou pořídíte model o třídu výš. (Abych byl konkrétní, StylePLUS začíná na 323 900 Kč a s naftovou šestnáctistovkou o výkonu 105 koní se vyšvihne na 427 900 Kč). Ano, možná nebude plně vybavený, ale ruku na srdce: skutečně to všechno nutně potřebujete? A mějte na paměti, že jakékoliv příplatky za výbavu se při následném prodeji ojetého auta prakticky anulují.
Rapid není špatné auto – pokud po něm nechcete zázraky, naprosto stačí, zejména na jízdy po městě a v jeho blízkém okolí, nebo pro nenáročné pojíždění mezi vesnicemi. Určitě bych v něm jezdil raději, než ve francouzských soupeřích Peugeotu 301 a Citroënu C-Elysée, protože je to zkrátka dospělé a relativně kvalitně postavené auto.
Ale při pročítání tiskové zprávy jsem si okamžitě vybavil příhodu z konce devadesátých let, kdy moje bývalá firma odkoupila leasing staré Fabie sedan od člověka, který přecenil své schopnosti a nemohl jí dál splácet. Fabia sedan už sama o sobě byl dost exot, ovšem tahle byla v ještě plnější palbě, než Rapid StylePLUS. Měla kožený interiér, xenonová světla, která byla tenkrát opravdu drahou zvláštností, litá kola, drahé rádio, prostě všechno. A všichni kdo se na to auto přišli podívat, kroutili hlavou a říkali „Proboha, co za magora si objedná takové auto? A co za blázna dá za Fabii sedan hodně přes půl milionu?“
No, jak vidíme dneska, takových lidí se asi najde až dost.

hk