Do Frankfurtu letos nejedu. Vloni jsem byl v Paříži, rok před tím ve Frankfurtu, na jaře v Ženevě a tak jsem se rozhodl, že letošní podzimní autosalon vynechám.

Je to jednoduché, především jsem líný. Cesta autem je docela únavná, zejména když se nemáte s kým střídat a v místě samotném (na rozdíl od krásné Paříže) není krom autosalonu nic, co by stálo za strávení pár dní navíc. Tentokrát tedy budu cvrkot sledovat odtud, ze svého elektronického království. A na monitorech už začínají naskakovat první špeky.

BMW představilo dlouho očekávaný sporťák i8. Říkám sporťák, nikoliv supersport, protože supersport má zkrátka minimálně osmiválec a basta. Možná bych byl ochotný tolerovat ještě pořádně našlapanou V6, ale tříválec o objemu průměrné varné konvice? Díky, ale tohle do sportovního auta nechci.

Ono to BMW i8 pravděpodobně pojede dost dobře (což naznačuje i udávané zrychlení na stovku za 4,5 s), ale nepřijde mi, že by to bylo auto, které se stane klasikou, po níž budou za patnáct, dvacet let toužit mladí kluci – jako dnes někteří touží po staré E30 M3.

Na tom autě je vidět obrovský technologický pokrok, to je pravda. Ale stále naráží na (zatím) nepřekonatelnou zeď kapacity a výkonnosti současných akumulátorů. Dokud nedojde v tomto směru k technologickému průlomu a někdo nevyvine lehké, rychle nabíjitelné vysokokapacitní akumulátory, elektromotory i hybridy jsou odsouzeny být spíše raritou, než běžným dopravním prostředkem. Všechny hybridy, které jsem vyzkoušel a které fungovaly dobře, se opíraly o výkonný spalovací motor a elektřinu měly jaksi navíc, nikoliv naopak.

A že to není jen můj názor dokazují i další dva hybridní koncepty, připravené pro Frankfurt: Toyota Yaris Hybrid-R a Audi Sport Quattro. První má šestnáctistovku (o deci víc než i8) o výkonu 300 koní (o 69 víc než i8) a tři elektromotory o výkonu 60 koní. Dva pohánějí zadní kola a dokáží prckovi dát na pět sekund výkon 420 koní (o 58 víc, než i8), třetí je u převodovky a slouží jako alternátor a aktivní rozdělovač točivého momentu. Když vypnete Track mode, Yaris sníží výkon a také spotřebu a emise. A hlavně je to minihatchback, ne placatý sporťák, takže šestnáctistovka nikoho neuráží.

Myslím, že by si Toyota měla vzít příklad z Nissanu a jejich šílenosti Juke-R a tuhle trhlou blechu aspoň v malé sérii postavit.

Audi Sport Quattro je také hybrid, ovšem jeho základem je dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec o výkonu 560 koní (o 329 víc než i8). Elektromotor má 150 koní a celkový výkon hybridního systému je deklarován na 700 koní (tedy o 338 koní víc než i8).

Že srovnávám nesrovnatelné? Tak se na to podíváme:

BMW i8 má čistě na elektrickou energii ujet zhruba 35 km a má deklarovanou průměrnou spotřebu 2,5 l/100 km

Audi Sport Quattro, o 360kg těžší auto s několikanásobně větším spalovacím motorem ujede na baterky 50 kilometrů a spotřebu má naprosto identickou – 2,5 l/100 km.

Ještě se vám to zdá nesrovnatelné?

Jsem zkrátka smutný z toho, že se BMW ve své snaze splnit normy, předhazované Evropskou Unií a dalšími organizacemi, natolik soustředí na ekologii, až trochu zapomíná na své kořeny. Ostatní přece dělají také hybridy s nízkou spotřebou, ale neodstranili z nich vzrušení, výkon, pořádný spalovací motor. Jistě, ten osmiválec od Audi umí deaktivovat své válce, aby ušetřil benzín, ale když zadupnete plyn do podlahy, pořád je to sakra čtyřlitrový biturbo osmiválec! V BMW i8 můžete dupat na co chcete, ale pořád máte jen tříválcovou varnou konvici a elektromotor.

Možná mě to mrzí hlavně proto, že si dovedu představit i8 s moderním šestiválcem z připravované M3/M4. Takovýhle motor o výkonu 450 (nebo i víc) koní, plus nějaké ty elektromotory – TO by byl špičkový koncept! Tříválec může zůstat v i3, nebo jiném podobném autě, ale sporťák, nebo dokonce supersport, ten zkrátka tříválcový být nemůže.

Možná mě budoucnost usvědčí z katastrofální mýlky a pak se mi všichni můžete smát. Ale prozatím mi nechte supersporty s pořádnými motory.

Honza Koubek