Nadšené titulky o „oživení“ Smetanova nábřeží proběhly většinou českých deníků. A musím říct, že podle fotek to skutečně vypadalo na pohodu.

Bydlím prakticky na dohled, stačí přejít most Legií a zahnout doprava. Podívat jsem se tam nešel, přestože by se mi tam určitě docela líbilo. S občasnkým hnutím Auto*Mat bych ovšem společnou řeč rozhodně nenašel.

Přesto uznávám, že fotky lidí, uvolněně korzujících kolem pouličních kavárniček, stánků s občerstvením, nebo pouličních pianistů, vypadají skutečně pohodově. Mám pohodu ve městě rád – a takovou pohodu můžete zažít třeba o pár set metrů dál na náplavce. Čili:

Proč zrovna Smetanovo nábřeží???

Ano, je odtamtud dobře vidět hradčanské panorama, je to blízko centra a tak dále, ale i tak se nemůžu zbavit dojmu, že jde ze strany Auto*matu o nanejvýš strategickou volbu. Podjezd mezi Karlovými lázněmi a předmostím Karlova mostu je doslova úzkým hrdlem, které pochopitelně vytváří nějaké ty kolony. Přesto se ale jedná o důležitou dopravní tepnu – jak důležitou, to se ukázalo právě v sobotu. Uzavřít tohle místo tedy z hlediska cykloaktivistů znamená dvě výhody, zjevnou a skrytou.
Ta zjevná je, že se z rušné ulice stane krásné, vyklidněné korzo, což je pochopitelně velmi lákavé pro fotografy médií a zkrátka „vypadá to dobře„. Pěkná reklama pro celé cyklohnutí, že ano.
Ta skrytá výhoda je, že veškeré způsobené dopravní problémy se přesunou někam, kde nejsou z místa konání akce vidět. Konkrétně na druhý břeh Vltavy, do Karmelitské, Letenské a dalších ulic Malé Strany. Vzhledem k tomu, že bydlím prakticky přímo na Újezdě, dal jsem si to takříkajíc z první ruky.
Netvrdím, že Karmelitská je klidnou ulicí – není, provoz je tu vždycky, ať je všední den, nebo svátek. I když se tu auta před semaforem občas naštosují a Karmelitskou se projíždí většinou pomaleji (a čeká se, když tramvaj před vámi zastaví ve stanici), rozhodně tu nepanuje kolaps. Spíš bych řekl, že se tu odehrává běžný městský provoz.
V sobotu se tu běžný provoz neodehrával, natožpak víkendový. Kolony přesahovaly na Most Legií a do ulic Smíchova, na druhé straně kolabovala křižovatka na Klárově. Lidé, kteří místo auta zvolili tramvaj, si moc nepomohli, protože soupravy stály v kolonách v Letenské a Karmelitské.
Křižovatka Újezd byla ucpaná JEŠTĚ VE 20:00! O víkendu. Dokážete si představit, co by se stalo ve všední den? Přiznám se, že já po včerejšku úplně ne.

Víte, možná bych si tolik nestěžoval, kdyby šlo o jednorázovou akci, jenže Auto*mat má Smetanovo nábřeží vyblokované na tři další soboty (mimochodem, na realizaci svého programu se Auto*mat nerozpakuje pořádat peněžní sbírky, na serveru hithit chce od lidí sto tisíc) a vůbec se neskrývá s názorem, že by se tato dopravní tepna měla pro automobily uzavřít zcela.

Potřebuje Praha pěší zóny?

Potřebuje a pražané je využijí – to včerejšek dokázal. Také ovšem dokázal, že je zvrácené dělat je z nenahraditelných dopravních tepen. Lidé na nábřeží se smáli, bavili a měli dobrou náladu. Lidé na druhé straně nadávali a kvůli značnému zpoždění měli náladu špatnou. A obyvatelé Malé Strany ještě horší.
Náplavka u Rašínova nábřeží žije. A je dlouhá, takže nežije po celé své délce. Protější Smíchovská náplavka je prázdná a klidně by žít mohla. Brzo snad zase po rekonstrukci ožije Střelecký ostrov. Kampa také žije a velmi příjemně.
Pokud už chce někdo uzavírat ulice, proč nevybrat nějaké, které netvoří páteřní komunikace pražského dopravního systému? Ano, tam by ta „pozitivní“ změna nebyla tolik vidět. Jenže by nebyl vidět ani tak drastický reálný dopad na dopravu v okolí.

Honza Koubek