Dobře, já si nechám ty rádobybulvární titulky na jindy a raději vám povím, jak to v sobotu vlastně dopadlo.

Uhodli jste! Teď, když to píšu, 27 z vás hlasovalo pro novou MX-5 a jen 21 pro starší. A nová MX-5 byla opravdu rychlejší – má to ale jeden háček.

Ve skutečnosti totiž nová Mazda MX-5 2.0i byla rychlejší o pouhých 31 setin sekundy!
Rozdíl počítám mezi oběma druhými jízdami – v první rozjížďce totiž začalo poprchávat a zatímco s dvoulitrovou MX-5 NC jsem jel ještě za sucha, s mojí Miatou už jsem musel vyrazit na řádně provlhlou trať. Díky tomu jsem byl o celých sedm sekund pomalejší.

Ještě pro pořádek – rozdíly nejsou na kolo, ale na celou rozjížďku, což jsou dvě kola s pevným startem. I proto je minimální náskok nové Mazdy, pravidelně udržované profesionálním servisním týmem tak překvapivý.
Jak je tedy možné, že se o 11 let starší a znatelně slabší auto tak dobře drželo? Je to poměrně jednoduché – pneumatiky. Ne, že by nové Mazdy obouvaly nějaký šunt, ale na svém autě mám fantastické obutí Toyo Proxes R1R – a jak jsem se v Písku přesvědčil, jsou to skutečně jedny z nejlepších „street-legal“ pneumatik, které jsem kdy vyzkoušel.

Nová Mazda MX-5 je jedním z nejzábavnějších sporťáků na trhu, je mrštná, hbitá a na dnešní poměry vám poskytuje přímo hory zpětné vazby. Ale ve srovnání se starší sestřičkou na tomhle lepivém obutí působila neohrabaně, rozevlátě a na brzdách trochu nervózně. Na druhou stranu si se svou mazdičkou na suchu moc nezadriftuju, s těmihle gumami jí na to chybí výkon.

Myslím, že kdybych měl trochu víc času na trénink, nějakou tu půlsekundu bych ze svého času ještě srazil a „stará“ by nakonec „novou“ porazila. Cítil jsem, že brzdím zbytečně brzo a jemně, tyhle gumy by si opravdu nechaly líbit i flekování na poslední chvíli. A sešup od horní šikany by se možná dal projet ještě rychleji – jenže bez únikových zón a pneumatik jen dva metry od obrubníku je to opravdu pro „srdcaře“.

S novou Mazdou jsem ukořistil další stříbrnou pozici, kromě stříbra ze Sosnové mám ještě bronz z minulého závodu v Písku, což znamená, že na první příčku v celém Mazda Cupu to nebude. Uvidíme ale, jestli se nedostanu aspoň na „bednu“…

Větším překvapením bylo, že se starou Miatou jsem nakonec v prostřední objemové kategorii Amatér Cupu skončil na bronzové příčce – to jsem absolutně nečekal a udělalo mi to velkou radost. Rychlejší byly jen dva bavoráky E30 – Fikuxova krásná M3 a jedna 325i. Za sebou jsem naopak nechal dvě další 325i, Mitsubishi Lancer a dvoulitrové Subaru BRZ.

To celé znamená jen jedno – příští rok mě pravidelná účast v závodech nemine. Kdybych se plácal někde u konce startovního pole, asi by mě to tak nepálilo, ale když mám šanci dojíždět ve své kategorii na bedně, tak by mi moje mužské ego neodpustilo, kdybych se nesnažil. No, už abych začal šetřit.

hk

VÝSLEDKY
                                                  1. jízda              2. jízda
2012 Mazda MX-5 2.0i             130,11 s            128,87 s
2001 Mazda MX-5 1.8i             137,05 s            129,18 s
Rozdíl                                            7,87 s                0,31 s

foto Zdeněk Sluka