Zapněte si pásy a držte si čepice, apokalypsa se blíží. BMW se možná chystá nabízet svůj největší model s prťavým čtyřválcem.

A nebo taky ne, to se teprve uvidí. Jisté je, že když si kliknete na německé stránky automobilky a sedmičkovou řadu, v levém dolním rohu se vám objeví základní cena a u ní označení 720i.

Redakci serveru jalopnik.com na to upozornil čtenář Oliver a nám nezbývá než se drbat na hlavě a ptát: opravdu to BMW myslí vážně? Až dosud byl nejslabší verzí sedmičkového bavoráku model 730d s naftovým šestiválcem o objemu 3 litry a výkonu 258 koní, benzínové motory začínaly také třílitrovým šestiválcem.

Na českých stránkách je trochu hokej – v přehledu se objevuje model 730i s výkonem 258 koní, ale ten jsem naživo zatím neviděl a v konfigurátoru benzínové modely začínají až od 740i, což je ten samý motor laděný na 320 koní. Čert tedy ví, jak to vlastně je.

Na BMW budu volat a budu se na to ptát, ale nejen na to. Především budu chtít vědět, jestli se opravdu připravuje první sedmičková limuzína se čtyřválcem. A upřímně – ani bych se tomu nedivil. Doba se totiž změnila.

Moc dobře si pamatuju na vlnu nevole, která se (zejména u německých tradičních zákazníků řady 7) zvedla po uvedení nafttového šestiválce. V té době bylo téměř nemyslitelné, aby si chrochtodiesel našel cestu pod kapotu kultivované luxusní limuzíny. Tam přece patří výhradně sametové šestiválce, nebo ještě lépe osmi- či dvanáctiválce!

Dneska jsou naftové varianty v Evropě nejprodávanější a všeobecná hysterie downsizingu a papírového omezování emisí pohltila a převálcovala většinu lidí natolik, že už zapomněli zpochybňovat a teorii o vlivu člověka na globální oteplování (pardon, globální změny klimatu, když se teď už pár desítek let nějak zapomnělo oteplovat) a ptát se, jestli je tohle všechno vlastně vůbec nutné.

Ale zpět k BMW – model 520i má pod kapotou čtyřválec o objemu 2,0 litru a výkonu 184 koně. Točivý moment je pouhých 270 Nm. Motor je v porovnání s šestiválcem lehčí o 75 kg. Můžeme tedy spekulovat, že sedmička se čtyřválcem by byla lehčí o stejnou hodnotu, čímž by se dostala na 1765 kg, s nějakou tou výbavou tedy na cca 1,8 tuny.

Upřímně řečeno si myslím, že spotřeba (a emise) by v takovém případě nijak zázračně nepoklesly, protože by čtyřválec musel skutečně makat, aby s autem trochu hnul.

Pokud by bylo v přípravě provedení se čtyřválcem podpořeným elektromotory – tedy jakousi slabší verzí současné hybridní sedmičky, určitě by to nebyl základní levný model a pravděpodobně by se i jinak jmenoval. Ale třeba to bude opravdu jen základní čtyřválec.

Nakonec, Mercedes-Benz třídy S se v minulé generaci také vyráběl jako 250 CDI s naftovým čtyřválcem se dvěma turby. V současné generaci tento model chybí – zatím.

Zkrátka uvidíme a necháme se překvapit. Možná by si neškodilo připomenout, že BMW se stále ohání reklamním sloganem „Ultimate Driving Machine“. Mno…

hk