Finále sezóny amerického fotbalu, zvané odedávna Superbowl, je megaakcí, v průběhu které kromě fotbalu uvidíte spoustu dalších věcí. Mimo jiné i speciální reklamy.

Poločas Superbowlu je akce sama o sobě. Většinou se rozjede krátký koncert – tenhle rok to byl Bruno Mars a v polovině písničky z pódia vyjeli Red Hot Chilli Peppers… z toho si asi uděláte představu, jak velká akce tohle skutečně je. Reklamy jsou ovšem kapitola sama pro sebe.

Nechci si ani domýšlet, kolik musí stát reklamní čas, půjde to do milionů dolarů. Náklady na samotnou výrobu reklamy pak mnohdy dosáhnou stejně vysoko, nebo i výš – pro Superbowl se totiž natáčejí reklamy speciální. Jsou delší a promakanější a automobilky se předhánějí, která se divákům vryje do podvědomí hlouběji.
Jako první se s reklamou vytasilo Audi, jenže u nich byl výsledek… mírně řečeno diskutabilní. Napadli totiž svou reklamou kompromisem zatížené předokolky, což je u automobilky, jejíž auta mají většinou pohon předních kol a motor před přední nápravou, trochu zvláštní. Terminologií evropského fotbalu bych tomu řekl vlastní gól…

Hyundai vsadil na hvězdu seriálu Big Bang Theory, který mám rád, ale jinak mě to moc nevzalo – především proto, že Elantra žádný velký třesk není.

Další reklama je ale na připravovaný velký sedan Genesis a ta už je trochu nápaditější…

Volkswagen na to šel naopak opravdu vtipně. Anglické rčení „dostat křídla“ tu nabírá zcela nové obrátky. O duze ani nemluvě.

KIA také vsadila na filmovou hvězdu. Lawrence Fishburne je známý především jako Morpheus z trilogie Matrix a zdá se, že se té role jen tak nezbaví…

Toyota představila svůj nový Highlander s pomocí oblíbených loutek The Muppets… trochu příliš americké, postrádám v tom hlubší nápad a vtip.

A mluvě o typické Americe, jen málokdo měl reklamu tak přecpanou hvězdopruhatými klišé, jako Chevrolet. Ovšem upozorňuju, že tím náklaďáčkem bych se projel moc rád.

Pardon, objevil jsem další reklamu Chevy a ta si svou americkostí s tou první nezadá… Sází navíc na boj s rakovinou, což trochu připomíná citové vydírání… nicméně Chevrolet v téhle oblasti výrazně přispívá, takže cajk.

Pořád málo americké? A co kdyby se třeba Bob Dylan zeptal: „Je něco američtějšího, než Amerika?“ Ne, nedělám si srandu, reklama Chrysleru těmito slovy přímo začíná. A je ukecaná dál a dál… o americké hrdosti, která se nedá importovat a tak podobně. Jenže na Amíky tohle často docela funguje.

Ford se vytasil se dvěma reklamami na Mondeo Hybrid (tam se jmenuje Fusion) a zdůrazňuje, že je téměř dvakrát úspornější, než průměrné stejně velké auto (v Americe, samozřejmě). A tudíž je pochopitelně dvakrát víc AWESOME.

Honda angažovala Bruce Willyse, který nestříli, neničí, ale objímá. No…

Jeep se řadí do fronty za Chrysler a Chevrolet – záběry americké divočiny a „free“ lidiček, plus dojemný komentář o tom, že byste měli žít, dokud můžete a koupit si k tomu nový Cherokee (ano je to ten s ošklivým čumákem). Vtip a nápaditost nula.

Maserati taky docela zklamalo. Jeho reklama je nejen ukecaná, ale namluvená dítětem (další pokus o hraní na city – vyprávění o tom, jak malé, slabé, ale chytré děti nakonec vítězí nad těmi, co je chtějí šikanovat) a celkově postrádá jakýkoli nadhled. Ghibli samotné hodnotit nemůžu, ještě jsem se neprojel.

U mě osobně to ale nakonec vyhrála reklama značky Jaguar. Nejen proto, že mám rád její auta, nejen proto, že mám rád britskou angličtinu a nejen proto, že se v ní objevují jedni z mých nejoblíbenějších herců… ale hlavně proto, že mám rád britský humor. It’s good to be bad.

A jaká se letos nejvíc líbila vám?

hk