Mnichovští představili vůz s názvem BMW řady 2 Active Tourer. Na délku je dost podobný jedničce, je ale vyšší. Prostě něco jako Mercedes třídy B. A stejně jako on má pohon předních kol, což je v případě BMW prvenství.

Demise pohonu zadních kol u takovéhoto auta sama o sobě důvodem k depresi není. BMW zkrátka reaguje na potřeby trhu a od malého rodinného MPV (nebo jakou jinou zkratku si BMW vymyslí, když X5 není SUV, ale SAV) prostě nikdo nepotřebuje, aby jezdilo bokem.
I v případě jedničky je naprosto majoritní většině zákazníků naprosto jedno, na jaká kola vlastně výkon proudí – většina z nich to dokonce ani neví a spousta předpokládá, že na přední, protože to je přece dneska tak nějak normální. A upřímně, současná řada 1 je (ve slabších motorizacích) nedotáčivá a nějaké driftování dovolí až po nehorázné provokaci, nebo na sněhu. Navíc – kolik se asi prodá modelů M135i? Odpověď zní: velmi málo.
Když to vezmeme úplně do detailu, BMW vlastně neobjevuje kdovíjakou Ameriku – nové auto stojí na podvozkových komponentech převzatých z Mini, kde je pohon předních kol od samého začátku (a nutno říct, že v některých případech mi to vůbec, ale ani trochu nevadilo, viz JCW), respektive z jeho třetí generace, která se začne prodávat co nevidět.
Dvojkový Active Tourer pro mě není překvapením (automobilka ho hlásala už dlouho) a je logické, že stejně jako béčkový Mercedes si své zákazníky najde. Z toho tedy depresi nedostávám… ale přesto jí trochu mám.
BMW 2 Active Tourer a Mercedes-Benz třídy B – jasné zacílení na stejného zákazníka
První důvod k drobné vrásce je fakt, že do BMW se poprvé dostává tříválec. Ve verzi 218i bude tříhrnková patnáctka s turbem, přímým vstřikem a výkonem 136 koní. V zásadě nemám nic proti tříválcům, v některých městských autech mě vysloveně bavily, ale v případě BMW se smutku neubráním – je to prostě další známka odklonu od motorů pro nadšence (skvělé atmosférické řadové šestky) a příklonu k pseudoeko pravidlům vyhovujícím downsize jednotkám. Bylo by mi to jedno, kdyby bavorák dál vyráběl pořádné atmosféry, ale když se tříválec chystá i do i8, jásat prostě nemůžu.
Úplně největší depka mě ale přepadla při čtení průvodní tiskové zprávy k Active Toureru, která se – nemohu to říct jinak – marketingovými žvásty hemží tak hustě, že jsem to neviděl už dlouho. A nejhorší ze všeho je, že místo aby automobilka na rovinu řekla „podívejte, je tu poptávka po malém rodinném přepravovadle s nízkými emisemi, tak tady jí máte“, snaží se všechny přesvědčit, že i tříválcová krabice bude sportovní jako blázen.
Zejména pokud jde o „sportovní“ balíček M Sport, zpráva nešetří větami typu „M Sport package for maximum presence“, případně „Road presence is taken to the highest level“. Jde přitom o několik spoilerů, světlou výšku sníženou o 10 mm, většími koly (17 a 18 palců), tužším odpružením (to všechno dohromady znamená úbytek jízdního komfortu, který by v rodinném přepravovadle měl být předností) a samozřejmě spoustou doplňků obrandovaných logem divize M, které už několik let rapidně ztrácí svůj původní význam.
Abych to nějak shrnul, nový Active Tourer mi nevadí, bude to pravděpodobně velmi slušné auto pro přesně určenou skupinu zákazníků. Vadí mi ale rétorika automobilky BMW, která v dobách minulých postavila svou image na sportovních sedanech a kupé, závodních úspěších a emotivní, vyvážené jízdě, která se soustředila především na řidiče. Dnes celá tahle image letěla do koše, všechno je efektivní, ekologické, pokrokové. To by nebylo špatně, Mercedes to všechno dělá také, ale že BMW zapomíná na srdcaře a postupně přestává vyrábět a propagovat sportovní auta, to je prostě chyba.
hk