O supersportech by se samozřejmě dalo psát pořád dokola, ale člověk nemůže být živ jen exkluzivními auty za desítky milionů. Pojďme se podívat na opačnou stranu nabídky.

Vypadá to, že pomyslná krize automobilového průmyslu je definitivně zažehnána. Letos bude skutečně velká úroda nových aut a na autosalon do Ženevy míří i několik malých prcků, z nichž jeden přináší poměrně velké překvapení. Vezměme to ale pekně popořadě.

Citroën C1 a Peugeot 108

Kolínská trojčata se po dlouhých letech dočkají radikálního přepracování směrem k atraktivnějšímu designu a prémiovějšímu dojmu. Zákazníci už nechtějí, aby jejich auta vypadala lacině, takže automobilky Toyota, Peugeot a Citroën zapracovaly na modernizaci svých nejmenších produktů. Teď ještě čekáme na představení modelu Toyota Aygo, ale fotky se ukáží velmi brzy.

Citroen C1

Design obou příbuzných je velmi nápaditý, ale nějak se nemůžeme ubránit dojmu, že malý Citroën C1 s tím svým „obočím“ až moc připomíná kontroverzní Nissanu Juke. Jistě, vzhled si musí každý zhodnotit sám, takže se spokojme s konstatováním, že je nový Citroën C1 „výrazný“ a že ho na silnici „nepřehlédnete“. Co si o něm budete myslet, to je vaše věc.

Peugeot 108 vypadá přeci jen trochu vyváženěji a ve srovnání s C1 skoro až konzervativně. Přesto i on bude sázet na široké možnosti individualizace, v obou autech najdete třeba parkovací kameru a velký dotykový centrální displej. Jistě, všechny hračky budou za příplatek, stejně tak vtipná otevírací látková střecha, a jen se můžeme dohadovat, jak bude vypadat verze označená v reklamě jako „cena od…“. Kufr o objemu 180 litrů ale dostanete tak jako tak.

Peugeot 108

Důležitá bude i použitá technika. Obě auta se spoléhají na konvenční spalovací motor, v tomto případě benzínový tříválec. Může mít objem 1,0 nebo 1,2 litru a výkon 68 nebo 82 koní. Mělo by to ale stačit, protože základní provedení 108 a C1 bude vážit jen zhruba 840 kg. S větším motorem se tak dostanete na poměr skoro 100 koní na tunu. A to bude velmi slušné.

Standardem bude pětistupňový manuál, za příplatek pro lenochy pak pětistupňový robotizovaný poloautomat. Vpředu najdete kotoučové brzdy, vzadu obyčejné bubny. Technika je tak skutečně velmi jednoduchá, ale díky tomu by se měla cena udržet nízko. Očekáváme, zejména u Citroënu a Peugeotu, ceny pod dvě stě tisíc korun. Nelze také předpokládat, že by Toyota s novým Aygem nějak zásadně vybočovala jak použitou technikou, tak cenou.

Renault Twingo

Velké překvapení se děje u Renaultu. Dlouho očekávaný nástupce městského supermini Twingo skutečně dostal platformu Smartu, což znamená jediné – motor vzadu a pohon zadních kol! Ale nemyslete si, že to bude nějaký driftující speciál. Tohle bude přeci jen kompaktní městské auto orientované na nízké provozní náklady a bezpečnost. Velkou výhodou koncepce s motorem vzadu je nejen trakce a ovladatelnost, ale také manévrovatelnost. Přední kola mají více místa a mohou se natočit pod mnohem větším úhlem, takže se Twingo otočí doslova na pětníku.

Renault Twingo

Zatímco se dá předpokládat nasazení tříválce 0,9 l s přeplňováním i bez, hodně zajímavá by mohla být verze Gordini, kterou Renault slibuje a která má odkazovat na slavný Renault 8 Gordini. Ten měl, stejně jako legendární „stopětky“, motor vzadu a pohon zadních kol. Gordini má být přeci jen sportovnější a spekuluje se o výkonu kolem 130 koní. To by bylo na malé městské auto s hmotností pod 900 kg zatraceně dobré číslo. Nezbývá než se těšit a doufat, že vznikne skutečně zábavný malý prcek.

Možná je symbolické, že se tahle nová francouzská zadokolka představila ve stejný den, kdy BMW ukázalo svou historicky první předokolku. Co my víme, třeba se za deset dvacet let budou nadšenci po celém světě obracet k Renaultu a bavoráky si budou kupovat jen lidé, kterí o autech pranic neví, řízení je nebaví a na silnici všem jenom překážejí…