Teď na chvíli zapomenu na zítřejší autosalon i zasněžené Alpy kolem, protože nad letošním vítězem eCOTY se zamyslet musím.

Vyhrál nový Peugeot 308, následovaný BMW i3 a Teslou Model S. Na dalších místech skončili Citroën C4 Picasso, Mazda3, Škoda Octavia a Mercedes třídy S. Čili kdybych chtěl být bulvární, napíšu do nadpisu „Octavia je lepší než limuzína od Mercedesu!“

Zajímavé je bodové ohodnocení jednotlivých účastníků finále. Zatímco Mercedes zaostal za Škodovkou o pouhé dva body (170 vs 172) a Mazda za Citroënem také (180 vs 182), Tesla už má slušnější náskok (216), BMW je ještě o kus před ní (223) a Peugeot… no ten je s 307 body skoro v nedohlednu. Musím říct, že mě překvapuje nejen ten masivní náskok, ale vůbec celé pořadí.
Peugeotem 308 jsem jezdil doslova před několika dny. Ne, že by to bylo špatné auto – je hezký, zajímavě řešený, jízdní vlastnosti jsou povedené, auto je pohodlné a nesklouzává k pseudosportovní tvrdosti a motor 1.6 THP je moc fajn. Když ho porovnáte s předchozí 308, velmi snadno byste mohli dospět k názoru, že je to nejlepší auto na světě, protože ten rozdíl je skutečně propastný.
Ale cena Auto Roku (pokud si to dobře pamatuju) není o tom, kdo od minulé generace udělal největší pokrok. Cenu by mělo získat auto, které je nejdůležitější a nejinovativnější ze všech v tom roce představených.
Můj osobní názor (a protože nejsem už ani členem poroty české ceny Auto Roku, natož té evropské, tak to může být každému fuk) je, že Autem Roku by neměl být vůz, který je ergonomicky nedotažený, nedá se v něm najít správná poloha za volantem, má vzadu málo místa a v kufru ještě míň a jeho největší devizou je, že předchozí model doslova sfouknul ze stolu. Když jsem 308 vracel, přemýšlel jsem o tom, že je fajn, že už nebudu muset litovat lidi, kteří si z nějakého důvodu hatchback od Peugeotu koupili, jako jsem to většinou musel dělat dosud. Ale to je na Auto Roku dost málo…
Pokud bych měl z finalistů zvolit nejinovativnější a nejdůležitější pro budoucnost, pravděpodobně bych musel vybrat BMW i3. Jistě, je to vozítko pouze do města a jeho omezený dojezd jde tak nějak proti celé filozofii automobilu, jako svobodného dopravního prostředku, ale to u elektromobilů jinak nebude. Zároveň je to ale auto, které když každou noc nabijete, vás bude vozit pohodlně, rychle, tiše a extrémně stylově (i když beru, že ne každému se líbí).

Z „normálních“ aut bych spíš než 308 vybral Madzu3. Jezdí skvěle, jízdní vlastnosti jsou rozhodně před Peugeotem. Motory také – celá současná řada Skyactivů je skvělá. Se šuplérou jsem jí sice neměřil, ale vsadil bych se, že na zadních místech i v kufru má místa víc. A designově se mi líbí minimálně stejně, ne-li víc. Co se týče důležitosti, ukazuje, že to i dneska jde bez downsizingu… ale to se možná pánům porotcům nehodí úplně do krámu, kdo ví.

Eskový Mercedes by skončil asi hned v závěsu – má na palubě spoustu důležitých novinek, které (jak se můžeme poučit z historie) budou za pár let v každém běžném autě. Rozpoznávání aut, která vám za pár vteřin zapomenou dát přednost a vlítnou z vedlejší do cesty, například. Tesla Model S je skvělé auto, ale je příliš malosériové a zatížené nejasnostmi okolo daňových úlev, bez kterých by bylo naprosto nekonkurenceschopné, aby mohlo na prvenství aspirovat.

Možná bych měl projevit něco jako hrdost, že se do finále dostala Octavia. Jak jsem už mnohokrát řekl, není to vůbec špatné auto – ale není lepší, než její minulá generace. Kromě horší zadní nápravy jde také o ztrátu pocitu bytelnosti, která zřejmě přišla s odlehčením karoserie. Octavia je fajn, ale vítězství si nevybojovala po zásluze.

Dopadlo to jak to dopadlo, já na tom nic nezměním a ani vlastně nechci. Cítil jsem jen potřebu vyjádřit údiv nad postupem poroty a celkovým výsledkem. Jenže víte co – ono to nakonec reálně zas tolik neznamená. Jen na nových Peugeotech přibudou na zadním skle samolepky „Auto Roku“. Ale koupí si je proto víc lidí? Nemyslím.

hk