Její tvary neznáme a znát ještě nějakou dobu nebudeme, ale zato už prosákly některé technické informace. A vypadá to dobře!

Jelikož Mazdu MX-5 mám, budoucnost jejích následovníků mě samozřejmě eminentně zajímá. Třetí generace byla totiž zpočátku trochu zklamáním, až po faceliftu to automobilka dala trochu do pořádku. Jenže čtvrtá generace – alespoň jak se prozatím zdá – na to jde od začátku od správného lesa.

Miata s označením generace ND, která přijde do prodeje možná už v roce 2015 dostane zbrusu novou platformu, vyvíjenou podle firemního programu SkyActiv, což znamená, že bude především a v první řadě co nejlehčí. To samé by mělo platit o karoserii, spekuluje se dokonce, že nebude celá z oceli, ale nezanedbatelné plochy využijí lehčí materiály. Možná hliník, možná dokonce kompozitní plasty.

Motorem se „endéčko“ vrátí ke kořenům prvních mrkaček – základ bude tvořit malý atmosférický čtyřválec o objemu 1,5 litru z rodiny SkyActiv. Výkon okolo rovné stovky koní a točivý moment 150 Nm se mohou zdát směšně nízké, ale pokud bude mít auto hmotnost kolem jedné tuny, mohlo by to stačit – zejména když Mazda nepřežene šířku pneumatik a dobře nastaví podvozek (s čímž ale tak nějak počítám najisto, v tom jim věřím). Určitě ale bude i výkonnější varianta a pochopitelně se nabízí úvahy o dvoulitru SkyActiv, který tak skvěle slouží v trojce a šestce.

Lidé z automobilky, kteří už prototypy nové MX-5 viděli, jí popisují jako „opravdu krásnou“, což jsem ochoten jim i věřit. Pokud bude následovat designový jazyk současné šestky, mohlo by jít skutečně o krasavici.

Zajímavé jsou informace o tom, že se v automobilce stále vede debata o tom, zda pro malý roadster vlastně existuje dostatečně velký trh. Nejsem ekonom, ale obava se mi zdá planá. Všechny generace MX-5 se prodávaly výtečně a zájem o sporťáky typu Toyoty GT-86, nebo Alfy Romeo 4C dokazuje, že fanouškové malých, lehkých a relativně dostupných sportovních aut rozhodně nevymřeli. Ve skutečnosti je ale docela fuk, k čemu v Mazdě dojdou, protože i kdyby jim nová MX-5 nevycházela jako ziskový model sama o sobě, dobře chápou, že je to ideální výkladní skříň pro celou filosofii SkyActiv.

Další zajímavá zápletka vzniká kolem sourozence nové Miaty – už od začátku se totiž vědělo, že kvůli úspoře nákladů bude roadster vyvíjen společně s koncernem Fiat Chrysler Automobiles, podobně jako společně vznikala Toyota GT-86 a Subaru BRZ. Otevřeně se mluvilo o malé Alfě Romeo a nadšencům se sbíhaly sliny – že by konečně dostupná, zábavná Alfa, která by trochu oživila skomírající portfolio pro „normální“ zákazníky?

Jenže současný šéf Fiatu Sergio Marchionne v záchvatu vlastenectví prohlásil, že všechny budoucí Alfy Romeo budou vznikat výhradně na italské půdě – což by nový model nesplňoval. Je tedy možné, že model nakonec ponese logo Fiatu, nebo nově probuzené firmy Abarth.

Ať to bude jak chce, hodně se na to těším. Některé zprávy napovídají, že by se Miata mohla objevit už na podzim v Paříži, ale tomu moc nevěřím, spíš bych to viděl na příští rok v Ženevě.

hk