Nejen že odhalili koncept, který pravděpodobně povede k sériovému soupeři nesmyslného BMW X6, ale také se ukázalo, že mohou i za tišší monoposty F1.

Obyčejně tu dštím síru na BMW, které podle mého názoru pod vidinou maximálního profitu ničí svou pověst výrobce skutečných sportovních aut a často jmenuju Mercedes jako příklad, že jde mít ekoauta a zároveň nabízet skvělé osmiválcové šílenosti. Dnes to ale bude jinak.
To, co vidíte na obrázku, se jmenuje Mercedes Concept Coupe SUV a bude to odhaleno na pekingském autosalonu už za pár týdnů. Možná jsem to měl čekat, protože BMW X6 se pomalu chystá na svou druhou generaci a Mercedes žádného přímého soupeře neměl, ale pořád jsem tak nějak věřil, že se na to vykašlou a žádný Mercedes MLC (tak by se to mělo jmenovat) nakonec nepřijde.
Já vím, že se BMW X6 dobře prodává a že by tedy měl rozhodovat trh. Také ale věřím na jakousi svébytnost značky a doufal jsem, že v Mercedesu sedí nějaký stratég, který ostatní přesvědčí, že model zacílený na zamindrákované arogantní zbohatlíky prostě ve své nabídce nepotřebují.
Zase mi spousta čtenářů napíše, že zbytečně generalizuju a házím všechny majitele X6 na jednu hromadu, ale podívejme se na to realisticky: auto, které je obrovské zvenku, zoufale neprakticky malé zevnitř, na silnici je kompromitováno vysokou hmotností a ještě vyšším těžištěm, zatímco v terénu neumí opravdu téměř nic… jaký asi přitahuje typ zákazníků? No ano, zkrátka ty, kteří nepotřebují od auta praktičnost, chtějí něco velkého, co je dobře vidět a co dává najevo že ONI si to mohou dovolit. A smutnou pravdou je, že když vidím někoho v pražských ulicích, ale i na silničkách mimo město prasit a pirátit s SUVčkem, dost často je to právě X6. No a brzo to zřejmě bude i MLC.
Druhá jobovka pochází od člena představenstva Daimleru, doktora Thomase Webera. Až dosud se obecně mělo za to, že pro nasazení tišších, downsizeovaných turbo šestiválců do Formule1 nejhlasitěji horovala automobilka Renault, jenže podle Webera by Mercedes býval dost možná z šampionátu odešel, kdyby pravidla zůstala nastavená pro staré osmiválce.
Mercedes, který tu chválívám za to, že dává vé osmičky i do třídy C, se tedy zasadil o jejich zákaz v F1. A kdyby to ještě nestačilo, pan Weber zdůraznil, že „tišší motory jsou zvukem budoucnosti“. Doslova pak řekl: „Všechna silniční auta začínají s turbodmychadly, downsizingem, takže i Porsche dnes zní podobně jako ostatní auta. Takže si na to lidi zvykněte. Je to snadné.
JAKOŽE COŽE?
Váženého pana Webera bych odkázal na zvuk nového Jaguaru F-Type, který právě ve své nespoustanosti, nesterilnosti a nesešněrovanosti různými polototalitními předpisy nejen zní, jak by pořádné sportovní auto znít mělo, ale dost možná díky tomu přebere dost značnou část zákazníků zmiňovanému vykleštěnému Porsche 911. A pokud jde o „královnu motoristického sportu“ – to myslí vážně, že ochudit závody o zvuk, který Formule vždy definoval a vytvářel podstatnou složku celé zábavy jejich sledování, je v pořádku? Připouštím, že poslední závod byl skvělý, zejména jeho posledních dvanáct kol, ale každý člověk, kdo někdy slyšel F1 na vlastní uši, komu se zježily vlasy a naskákala mu husina, když kolem něj ty skvostné stroje pod plným plynem proječely, musí nutně to tlumené sípání oplakávat.
Mercedes mě dneska opravdu nepotěšil…
hk