Rozhodně je lepší jet na okruh, než zkoušet limity svého auta na veřejné silnici – zejména když tak nějak podvědomě víte, že nejste zrovna Colin McRay. Jenže…


Fotografie je ilustrační

V Čechách je jen velmi málo okruhů a volné jízdy jsou na nich jen velmi zřídka. Důsledkem je, že se tam při volných jízdách vyrojí všechna možná auta a za jejich volanty všechna možná individua – a tak tam radši vůbec nejezdím. K jízdě po okruhu využívám amatérských závodů a dalších soukromých akcí – sice je to dražší, ale většina lidí tam aspoň ví, co dělá.

Na rozdíl tady od Ferryho. Jedničkovej Superb fdehtu, držení volantu á-la tuner-šimpanz, odpovídající protisluncové brýle a účes na mokrého ježuru, o závodní stopě pravděpodobně nikdy ani neslyšel. Bohužel, jako jediný ze své partičky ostrých borců měl aspoň dost rozumu a vzal auto na okruh. A borečky jako spolujezdce.

Chlapci zjevně na okruhu nikdy nebyli – to poznáte podle obdivných oooch a uaaach a tyvoleeee v první (špatně najeté) zatáčce. Jistě, žádný učený z nebe nespadl, Ferry nemůže hned od začátku stříhat apexy, ale… všechno má prostě svoje meze. Aspoň poloha za volantem a jeho držení, to prostě patří k elementárním věcem, které by člověk měl vědět, než na okruh vyrazí.

Je smutné, že ti chlapci při svém prvním okruhovém dni nezažili pořádnou jízdu. Takhle sice obdivně hekají a tyvolují a znalecky komentují všechno okolo, ale zároveň nemají ani ponětí, že se s tím autem dá jet ještě výrazně rychleji. A se správným autem o polovinu. Ale jak dokazuje Porsche, které se tam párkrát mihne, o autě to opravdu není, je to především o rukách. Řidič Superbu ale musí mít fakt odvahu, protože při tomhle držení volantu nad ním nemá téměř žádnou kontrolu. Pochopím to někde v koloně, ale na okruhu??? Prostě smutek, zoufalost a tak dál…

Jak ale říkám, žádný učený z nebe nespadl – je ovšem nesmysl mít pocit, že vyjedu na okruh a on mi to pánbu tak nějak nadělí shůry. Nenadělí – je třeba sehnat někoho, kdo mi to ukáže, poradí mi, naučí mě. Jenže aby tohle člověk zvládl, musí nejdřív odhodit nabubřelou hrdost a přesvědčení, že on už přece řídí pomalu jak Ayrton Senna, navíc má nejnačipovanější tédéíčko ve vsi s nejhlasitější muzikou a navíc tudle v Brně zesměšnil porše, takže co mu nějakej moula má co radit, jak se drží volant…

Až když má člověk nadřené ty naprosté základy, může teprve jezdit na okruhy a postupně se zlepšovat a zlepšovat… a to mu většinou vydrží až do důchodu. Kurzy sportovní jízdy se pořádají na mosteckém okruhu, možná i v tom Brně, určitě i na menších okruzích… pokud chce člověk řídit opravdu dobře, musí investovat nejen do auta, ale hlavně do sebe.

hk