Nebudu nic zastírat, X šestku prostě nemám rád. Je to arogantní, zbytečné, nepraktické a celkově dost špatné auto. A teď je tu nová verze.

Víte, chvílemi jsem svůj názor zpochybňoval, říkal jsem si, jestli tahle moje zášť není irelevantní. Snažil jsem se hledat racionální důvody, proč by se tohle auto lidem mělo líbit. Existuje na něm něco jiného zalíbeníhodného, než právě ona arogance, se kterou do světa vykřikuje „Nemusím být praktické, nemusím být úsporné, nemusím umět jezdit v terénu, hlavně že je na mě vidět, že jsem drahé“?
Jak to tak vypadá, neexistuje! Musím říct, že se mi docela ulevilo, když po představení nové generace několik zahraničních serverů reagovalo ironickými, mnohdy až ostře sarkastickými články. Anglický Sniffpetrol, recesistický blog jednoho významného motoristického novináře, uveřejnil článek o tom, že britská vláda uvažuje o použití nové X6 při tvorbě kriminálního profilu. „Pokud někomu ukážeme fotku nové X6 a jemu se bude líbit, je dost velká šance, že je to nějaká vepřová hlava v teplákách, ověšená zlatými řetězy, co nesundá telefon z ucha a většinu příjmů dostává v hotovosti,“ řekl podle Sniffpetrolu jakýsi ministr spravedlnosti s vymyšleným jménem.
Článek pokračuje dalším citátem: „Nechápejte mě špatně, my rozhodně netvrdíme, že každý, komu se BMW X6 líbí, je automaticky zloděj, drogový dealer, nebo hnusný idiot, co dýchá otevřenou pusou. I když to tak prakticky určitě je.“
Sniffpetrol není jediný, kdo se do nové X6 opírá a to mi dává jistotu, že ve svém nevěřícím kroucení hlavou nad tímto kusem automobilové současnosti nejsem sám. Abych to trochu vysvětlil: BMW X6 ve skutečnosti na svojí velikost a hmotnost jezdí (na silnici) docela dobře. A to nové možná ještě trochu líp. Potíž je v tom, že to není praktické SUVčko, kterému byste výměnou za jeho schopost odvézt pět až sedm lidí a spoustu nákladu určité dynamické nedostatky odpustili. Vejdou se do něj pouze čtyři cestující (po faceliftu sice přidali i páté místo, ale plnohodnotným bych ho skutečně nenazval) a kufr o objemu 580 litrů může směle soutěžit s kdekterým sedanem nižší střední třídy.
V terénu byla první verze zcela neschopná – byla příliš těžká a pohon všech kol příliš nepomohl. Když už, byla laděná spíš na silnice. Jenže pokud vám stačí čtyři místa a středně velký kufr, najdete v portfoliu BMW hned několik aut, která budou levnější a na silnici budou jezdit podstatně líp.
BMW X6 zkrátka není pro lidi, kteří vybírají hlavou a fakt, že i anglická periodika vtipkují o pochybných kšeftařích s kolotočářským „vkusem“ ukazuje, že většinová cílová skupina je všude na světě velmi podobná. A teď opouštím kritiku a budu BMW chválit.
Já, kolegové motorističtí novináři, majitelé atmosférických emtrojek a další hardcore fanoušci sice pořád ječíme, že BMW se všemi těmi hybridy a tříválcovými elektrosporťáky zrazuje svou historii, ale pravda je taková, že už se stalo a tento vývoj zvrátit nelze. BMW učinilo rozhodnutí, vykašlalo se na malé „tvrdé jádro“ (nebo vlastně nevykašlalo, vždyť M3 pořád existuje) a svou hlavní kapacitu napřelo na tu část trhu, která mu přinese největší zisk.
BMW X6 je hnusné a hloupé auto, ale jeho první generace se prodávala přímo skvěle. Majitelé diskoték, pouťových atrakcí a hazardních heren prostě potřebují vozidlo odpovídající svému statutu a nebojí se za něj platit – naopak, čím bude dražší, tím víc bude bling. Možná by neškodilo zařadit do standardní výbavy chromová či zlacená 24palcová kola. A růženec na zrcátko.
BMW možná tak trochu kašle na svou historickou image, ale obchodně se zachovalo naprosto správně. Vyčuchalo velkou a výnosnou mezeru na trhu, překouslo, že z té mezery vyčuhují tepláky adidas a odbarvené silikonové blondýny a jalo se mezeru těžit. Mercedes sice přichází se svým soupeřem MLC, ale BMW mělo tuto část trhu samo pro sebe dlouhých sedm let a to je husarský kousek.
A můžeme to brát pozitivně. Až budete v noci v cizím městě hledat diskotéku, kde by se daly třeba sehnat nějaké lehké drogy, stačí hledat zaparkované iksšestky.
hk