No a je to tady. Už nějaký ten týden škodovka zveřejňuje tu fotku světla, tu kliky, blatníku… ale teď už je jasno, nová Fabie třetí generace je tu a my máme čerstvé informace.

Upřímně – co si budeme povídat: pořádné poznatky získáme teprv až auto uvidíme na vlastní oči a až se v něm projedeme (to první nastane nejpozději začátkem října v Paříži, kam se Honza chystá).

Můžeme si však shrnout jistá fakta, která jsou o třetí generaci Fabie známá. Auto je založeno na koncernové platformě PQ26, na které jezdí například současné Polo. Upřímně řečeno k Polu má nová Fabie daleko blíž i designově. To není špatně, protože Polo je celkem vyvážené, zatímco dvojková Fabie na tom tak dobře nebyla – oproti naprosté většině svých soupeřů byla příliš úzká a vysoká, zejména při pohledu zezadu.

Nová Fabie je o tři čísla nižší a o devět centimetrů širší, takže by jí vzhled pařezu už neměl trápit. Délka se smrskla o téměř neznatelných 8 mm, ovšem rozvor o pět milimetrů narostl. Změny jsou to skutečně pouze kosmetické a na praktičnost se samozřejmě nezapomnělo – kufr bude mít objem 330 litrů u hatchbacku a 530 litrů u kombíku (ve verzi bez rezervního kola). To by měl být rekord třídy. Cestující budou profitovat z rozšíření auta a prodloužení rozvoru.

V tiskové zprávě se v rozhovoru s designérem Jozefem Kabaněm mluví o tom, že nové auto má „výraznější, dynamičtější a sportovnější tvar“, ovšem u tvaru zůstane. Sportovnější a dynamičtější varianta RS se ve třetí generaci už neobjeví, neb se prodávala v neuspokojivém množství.

Místo toho dostane Fabia nové tříválce, známé z modelu Citigo. Litrové motory mají výkon 60 a 75 koní. Čtyřválce budou zastupovat benzínové dvanáctistovky TSI o výkonech 90 a 110 koní a příznivce nafty uspokojí motor 1.4 TDI Greenline o výkonu 75 koní a s tabulkovou spotřebou 3,1 l/100 km. Všechny motory dostanou stop-start systém. V základu bude pětistupňový manuál, k nejsilnějšímu benzínu a k naftovému motoru bude za příplatek k dispozici sedmistupňová převodovka DSG.

Jako obvykle se dočkáme tzv. verze žebrák-line na čtrnáctipalcových kolech a se „švihadly“, která slouží především k tomu, aby na reklamních billboardech mohla být „cena od…“, ale už další stupeň výbavy nabídne paket s klimatizací a elektrickými okny a příplatek prý bude nepatrný, pouze v řádu tisíců korun.

 

Na druhé straně ovšem nečekejte ani opulentní topmodely – podle našich zpráv nepůjdou objednat xenonové světlomety ani integrovaný navigační systém. K dispozici ale bude celoprosklená střecha a až sedmnáctipalcová kola pro „sportovně“ vytuněné verze Monte Carlo. Šetřit by se naopak nemělo na bezpečnostních systémech, jako je například nouzové automatické brzdění.

Designér Kabaň dále hovoří o „tornádo linii“ a o „krystalických prvcích designu“, které mají být poctou českému sklářství. Jde o ostřeji řezané linie karoserie a moderní konstrukci světlometů – zejména prý těch zadních.

 

Osobně musím říct, že nehledě na marketingově spletité řeči se mi design nové Fabie zatím líbí a moc se těším na setkání „v reálu“. Fabie by mohla být velmi chytrým a přitom nenápadně elegantním malým hatchbackem, který se navíc může opřít o velmi kvalitní a ergonomicky neprůstřelné koncernové základy. A těch 15 různých laků s volitelným druhým odstínem střechy už je jen třešnička na dortu.

hk