Hurá, nová Miata je tady. Po měsících čekání konečně známe její tvary a přestože automobilka nezveřejnila o moc víc, spoustu věcí si můžeme domyslet.

Ve tři ráno našeho času se v Tokiu, Monterey a Barceloně objevila na pódiu odhalená čtvrtá generace nejprodávanějšího malého sportovního roadsteru na světě. Přihlížely stovky novinářů, mezi kterými jsem ovšem bohužel nebyl (Mazdo, wtf?).

Že mě tohle auto zajímá, je zcela zjevné – nejen, že jsem se třetí generací závodil a napsal o celé historii Miaty (ještě v roli šéfredaktora české verze magazínu Evo) obsáhlý speciál, ale druhá generace mi parkuje v garáži. No co, počkám si holt do Paříže a budu doufat, že se projedu co nejdřív.
Štastnější kolegové hlásí, že Miata zůstává mrňavá (konkrétně 3915x1730x1235mm – přibližně, byly to původní cíle), čili bude zhruba o 10 cm kratší než předchozí generace, zatímco rozvor se zkrátí jen o 15 mm. Auto je o 20 mm nižší a o 10 mm širší. Zdroje z automobilky mluví o extrémně nízké hmotnosti, balancující na hranici jedné tuny. Kdybych se na tuhle hmotnost chtěl dostat se svou druhou generací, čekaly by mě karbonové blatníky i zadní kapota a možná i totálně oholený interiér. Třetí generace měla dokonce 1110 Kg (bez výbavy).

Motor je uložený podélně a sedí za přední nápravou, což je skvělé vzhledem k vyvážení auta, zatím ale vůbec není jasné, co za motor to vlastně bude. Mazda má k dispozici skvělé atmosférické jednotky 1.5 a 2.0 Skyactiv, ale automobilka mluví o zcela nově vyvinutém motoru. Nelze ovšem vyloučit, že objem zůstane stejný – tedy patnáctistovka a dvoulitr, ale v jiném naladění. Spekuluje se o výkonu 140-150 koní pro menší motor a 180-190 koní pro větší. V kombinaci s nižší hmotností by to byla bomba.

Nechtěl bych se mýlit, ale jízdní vlastnosti vypadají slibně. Mazda na novém šasi hodně zapracovala, vpředu najdete dvojité lichoběžníky, vzadu multilink a pohlaváři automobilky mluví o obratnosti první generace. Vyvážení auta je podle šéfa vývojářů, Noburiho Yamamoty, ideálních 50:50.

Design

Jmenuje se Kodo a najdeme ho na všech současných Mazdách. Přiznávám, že konkrétně šestka se mi líbí opravdu hodně. Nová Miata se mi líbí taky, ale zaznívají i hlasy o nevyváženém předku s příliš malými světly. Mně se to ani nezdá, ale těžko soudit, jak to bude vypadat ve skutečnosti. Z fotek Miata trochu připomíná zmenšený Jaguar F-type, což je ovšem spíš pochvala. Na rozdíl od současné generace už nepřipomíná fazolku, má výrazněji tvarovanou záď s prominentními blatníky a vypadá skvěle i se střechou nahoře.

V interiéru najdete spoustu odkazů na současnou MX-5, od schránky mezi opěradly až po typický tříramenný volant, přibyla ovšem obrazovka infotainment systému, převzatá z Mazdy3. Mluví se o novém typu spojení s mobilními telefony, ale upřímně – to bude asi to poslední, co mě bude u Miaty zajímat. Ano, jsem starý.

Výhled bude lepší, protože A-sloupky jsou tenčí a kapota je níž – docela by mě zajímalo, jak to Mazda vzhledem k bezpečnostním požadavkům dokázala. Kvalita interiéru by měla jít nahoru, dovnitř bude méně foukat a reproduktory se objeví v opěrkách hlavy (to uměla už první generace, ale pak se od toho upustilo), aby bylo rádio slyšet i za jízdy bez střechy.

Když už mluvím o střeše – odhalen byl pouze model s plátěnou střechou, ale skládací pevná (plastová, nebo snad karbonová?) střecha přijde taky. Na některých trzích tvoří až 80 % prodejů, takže by automobilka byla sama proti sobě.

Oukej, Mazdo. Koukej se pochlapit s pozvánkou na první jízdu!

hk

Video z odhalení v Monterey, včetně koncertu Duran-Duran 🙂 (Odhalení začíná zhruba po 30 minutě, auto se objeví v čase 37:52)