Ano, čtete správně. Tohle není test – test bude na videu, až dojedu domů a sestříhám ho. A i tak to nebude test, ale spíš první jízdní dojmy. Teď jen shrnutí myšlenek po první několikahodinové jízdě s novou Fabií.

Zatím jsem vyzkoušel jen silnější z litrových tříválců a slabší dvanáctistovku TSI, tříválcové TDIčko nebylo k dispozici. Co vám budu povídat, s tím litrem to sice nějak jede, ale žádný velký zázrak se nekoná. To málo krouťáku které motor má je položené v docela nízkých otáčkách, takže na dvojku a trojku se ve městě neztratíte, ale stačí zařadit za čtyři a potkat strmější kopec a je zle.
Dvanáctistovka jede trochu líp, ale zase jí malinko chybí živost a odpich v nižším spektru otáček. Dá se to ale vydržet a s trochu těžší nohou budete stačit i svižnému provozu.
Portugalsko má silnice pěkné, dotované z eurodotací, i původní, zvlněné a rozbité, které (zatím) evropa nezadotovala. Na obou typech se dostavilo velmi příjemné překvapení: na těch rozbitých Fabia ukázala, že kdosi moudrý řekl marketingovým odborníkům, ať se jdou s tou proklamovanou sportovností bodnout a rozhodl se Fabii nastavit pohodlně. Ovšem pozor, nekoná se žádné naklánění, pohupování, auto jede jistě, sveřepě se drží stopy a svědomitě tlumí i nepěkné díry. To bude doma v Čechách důležité.
Možná ještě větší překvapení se ale dostavilo, když jsem dojel na jeden z velmi zakroucených lesních úseků s pěkným asfaltem, kde se Fabie dala skutečně držet pod krkem. Prvních pár kilometrů jsem si zoufal, že mi v motoru chybí aspoň 30, ale spíš 50 koní navíc. No dobře, 70. Jenže pak jsem si uvědomil, že ten podvozek by celkem s klidem zvládl klidně 100 koní navrch.
Největší překvapení je, že když s autem vletíte do zatáčky příliš rychle a v její polovině si ještě ťuknete do brzdy (tedy věc, která naprostou spoustu předokolek výrazně znervózní), nestane se vůbec, ale vůbec nic. Žádný ustřelený zadek, naopak nemáte ani pocit, že by se Fabia jakkoli nahnula, nic. Z hlediska zábavnosti jízdy to úplně dobře není, protože utahovat ťuknutím do brzdy stopu v zatáčce je v takové Fiestě ohromná zábava. Tady to nejde. Ale z hlediska bezpečnosti je to vynikající a upřímně řečeno si nedovedu představit, že běžný uživatel pojede s takhle slabou Fabií natolik rychle, aby mu “došel” podvozek.
Ten je mimochodem takovou směsicí komponentů platformy MQB a starších dílů, takže to není tím, že by Škodovka ostatní předběhla nějakou novou zázračnou technikou. Je to prostě jen o naladění, které se tady povedlo naprosto skvěle. Až budete někomu chtít ukázat, že ani jednoduchá torzní zadní náprava nemusí být katastrofa, svezte ho ve Fabii. Akorát mu pak nedávejte Rapid, nebo slabší Oktávku, protože se vás pak bude ptát “a proč to nešlo i tady?”
Až ke konci jízdy, když přišly trochu rovnější úseky a také nějaké ty kolony, jsem si všiml, že celá palubní deska je z tvrdých, neměkčených plastů. Jenže má tak pěkně provedenou texturu, že mi to vlastně vůbec nevadí. Nepoznáte to, dokud se plastu nedotknete, což je oproti většině jiných tvrdých plastů zásadní rozdíl. Navíc jsem v autě měl obložení s dekorem broušeného kovu (samozřejmě taky plastové), které vypadalo tak dobře, že by mě vůbec nepřekvapilo třeba v áčkovém Mercedesu, nebo malém Audi. Líbilo se mi daleko víc než lakované plastové obložení v barvě karoserie, které jsem viděl na palubních deskách jiných testovacích Fabií.
Sedačky nemají kdovíjaké boční vedení, ale jsou dostatečně tuhé a pohodlné, aby z nich nebolela záda a uvnitř je tradičně hodně místa. Rozvor se sice zvětšil jen o malicherných pár milimetrů, zato šířka vozu zaplaťbůh narostla o celých 90 mm a na předních sedačkách je to hodně znát. Znát je to také při pohledu na auto zezadu, kdy už nekoukáte na úzký a vysoký pařez, nezdá se vám, že vidíte dodávku, která je o pět metrů dál, ale koukáte na hatchback normálních proporcí. Musím říct, že osobně se mi tvarově líbí dost a už dlouho se mi nestalo, aby si takhle “obyčejný hatchback” fotili při zastávce na pobřeží moře turisti.
Jak jsem psal na začátku, tohle není test. Auto pořádně projedu ještě zítra, budeme natáčet a jistě narazíme i na nějaké jiné nedostatky, než jsou slabé pohonné jednotky, ale na první pocit je Fabia dost dobrá na to, abych zpozorněl a neodbyl jí mávnutím ruky.
Jo a ještě něco: Škodovka mi dala bloček pokrytý šedým kobercem, propisku s logem Škoda, flashku s logem Škoda a kabel na nabíjení telefonu s logem Škoda. Jsem tedy podplacen automobilkou a tudíž se nedivte, když budu i do budoucna psát, že Fabia je lepší než eskový Mercedes a LaFerrari dohromady.
hk