Člověk, který vypustil před vypršením embarga fotky nového Superba, by si měl především dát pár facek. Komplikuje spoustě normálních novinářů práci.

Tuto fotografii automobilka oficiálně vydala.
Tuto fotografii automobilka oficiálně zveřejnila s předstihem 😉

Víte, automobilová novinařina není to samé co investigativní novinařina, při které se snažíte odhalovat zákulisí politických jednání a informace vypustit co nejdřív do světa, abyste měli exkluzivitu. Prostě se snažíte lidem přinést informace o autech někdy lehce nekorektní, jindy čistě informativní formou. Ale děláte to především s respektem k automobilkám samotným.

Nechci nikomu lézt do zadnice, ale ony nám dávají k posouzení své produkty a ví, že kritika se dobře čte a dobře píše. Tím spíš, pokud se jedná o produkt významného hráče na trhu, v tomto případě domácí automobilky Škoda. Jen si vzpomeňte na povyk kolem nové Octavie, která měla docela špatně nastavený podvozek.
Chci mluvit o novém Superbu, respektive o tom, že někdo vypustil celou tiskovou zprávu před vypršením informačního embarga. Nebudu říkat, kdo. Ani kdy to oficiální informační embargo vyprší. Ale když děláte v téhle branži, snažíte se mít s lidmi korektní a profesionální vztah.
S některými automobilkami to jde lépe, s některými trochu hůře, ale zpravidla se vždycky nějak domluvíme nebo se navzájem bereme. Postupem času si s lidmi v každé značce vytvoříte nějaký vztah a z něj plyne vzájemně výhodná spolupráce. Vy o nich napíšete, oni vám vyjdou vstříc. Není to vzájemné olizování řítí, je to prostě spolupráce.
Postupně se tak dostanete i k informacím, které by se neměly dostat na veřejnost, nebo aspoň ne před určitým datem. Ano, jde o oficiální premiéru nového auta. Automobilka má přesně naplánované, kdy vypustí jaké informace, kdy se co pošle do světa, kdy kdo auto uvidí a co o něm smí vědět. Všechno má nějaký smysl a důvod a pak přijde diletant, který všechno automobilce lidově řečeno posere.
Jen se vžijte do role automobilky. Připravujete odhalení nového modelu, na které pozvete desítky nebo stovky lidí. Oni mají být první, kdo to auto uvidí. Místo toho někdo fotky a informace vypustí do světa veřejnosti, která se válí doma u počítače. A tihle pozvaní lidé jsou spíše poslední, kdo se k autu dostane. K popukání, viďte?
Člověk by si řekl, že si maximálně někdo automobilku rozhádal, ale ve výsledku to dopadne na všechny novináře. Někdo má se značkou třeba trochu lepší vztah (ne nutně postavený na tom, že chválí všechny její produkty, kudy chodí) a dostane k dispozici sadu fotek a technických informací předem, aby si mohl připravit kvalitní článek. A ten zveřejnit v určitou chvíli.
Takhle ale automobilka prostě přestane všem novinářům informace posílat předem, aby si každý korektní novinář mohl připravit informační materiál. Všichni tak akorát máme do budoucna zkomplikovanou práci. Kvůli tomu, že si nějaký tralalák potřebuje na stránce nahnat kliky.
Nevím, co si myslí ostatní novináři, ale já z předčasného úniku fotek Superba radost nemám. Ne, nejsem na výplatní listině škodovky, ani jsem neměl fotky a informace dopředu. Dokonce jsem nebyl ani pozván na představení nového Superba. Nedělám z toho ale aféru, protože to respektuji. Ale když prostě vím, že se má auto představit třeba v osm hodin večer, tak počkám, až se představí. Je to přece nová škodovka a lidi na to budou klikat tak jako tak.

Dalibor Žák