Myslete si, co chcete, ale nový Superb bude úspěšné auto. A dovolím si tvrdit, že možná ještě úspěšnější než trochu slepená minulá generace.

Tak tu máme zase novou Škodovku. Samozřejmě nějaké fotky utekly na internet i přes přísné informační embargo, v diskuzích pod všemi články je zase nablito od všech možných expertů na škodovky a celý národ teď nebude mluvit o ničem jiném.

Nová Škod… Hergot, právě jsem se pokecal kaviárem Beluga, který jsem si nakoupil z těch úplatků od škodovky. To víte, ona mladoboleslavská automobilka dělá hrozné šunky, které se rozpadají a nikdo by to nekupoval, tak nám novinářům dává ohromné úplatky, abychom jí chválili a říkali, jak jsou její auta super. Já tedy dodržím smluvní podmínky se škodovkou a pochválím i nového Superba… Ale teď vážně. Snad si pořád nemyslíte, že nám škodovka dává nějaké peníze za to, že o ní píšeme?
Nová Škoda Superb se takhle z fotek tváří fakt pěkně. Zmizel ten podivný profil, který vypadal, jako když slepíte tři naprosto nesourodá auta. Už to tedy není mix Octavie a čínského Passatu, nyní auto vypadá vyváženě a po nové Fabii, která se mi také vzhledově líbí, si dovolím nového Superba považovat za opravdu pěknou škodovku.
Jistě, vzhled je otázka osobního vkusu, ale já si nepamatuji, kdy naposledy jsem sám sobě řekl, že je nějaká nová škodovka pěkná. Samozřejmě si ale na definitivní verdikt počkám až na to, jak se bude s autem jezdit. Například moderní Citroëny DS dokazují, že mohou sice krásně vypadat, ale jezdit vskutku mizerně. A první BMW řady 1 bylo sice hnusné jako rozšlápnutá bota, ale jezdilo tak skvěle, že jsem si ho koupil.

Pevně věřím, že nový Superb ale dostojí očekávání a bude nejen dobře vypadat, ale také dobře jezdit. Ano, také si rád počkám na to, jak na tom bude verze „cena již od…“ na plecháčích, ale například nový Passat, se kterým má Superb spoustu společného, jezdí opravdu dobře. Není důvod nevěřit, že tomu bude u Superbu jinak.
Nechce se mi rozepisovat technické detaily. Samozřejmě je bohatší základní i příplatková výbava, rozšířila se výbava bezpečností o všemožné asistenty tohoto a tamtoho, motory jsou o trošku silnější a hlavně tabulkově úspornější. Nově můžete mít na palubě třeba internet. Nový Superb teď jezdí na modulární platformě MQB a i díky novým materiálům má být prý o 75 kg lehčí než předchůdce.
Základ tvoří motor 1.4 TSI o výkonu 125 koní s manuálem, vrchol pak čtyřválec 2.0 TSI, který nahrazuje motor 3.6 FSI. Ano, šestiválec už v Superbu nebude, ale foukaný čtyřválec má o 20 koní víc, tedy 280. A to je dozajista dostatečná hodnota. A chcete nějaká čísla? Nejsilnější verze motoru 2.0 TSI má standardně DSG a pohon 4×4. Stovku dá za 5,8 sekundy a rozjede se na 250 km/h. To jsou fakt pěkná čísla „na obyčejnou škodovku“, že?
Pokud vás zajímá spotřeba, verze 1.6 TDI Greenline pojede za 3,7 litru nafty na sto. Sice jen v laboratoři, jenže v zemích, kde se platí podle spotřeby a emisí daně, to bude důležité číslo. Z dalších motorů bude v nabídce ještě 1.4 TSI (150 k) s vypínáním válců, motor 1.8 TSI (180 k) a jednotka 2.0 TSI o výkonu 220 k.
Nejpopulárnější zase budou tédéíčka, protože prostě TDI… Začíná se na motoru 1.6 TDI (120 koní) a končí u jednotky 2.0 TDI o výkonu 150 a 190 koní. Kromě základní 1.4 TSI můžete mít všechny motory s převodovkou DSG a bude také čtyřkolka, opět řešená přes Haldex. Později přibude verze na CNG a také bude, poprvé v historii škodovky, plug-in hybrid. Ten má údajně jezdit podle tabulky za 1,5 litru benzínu na 100 km.
Jo, a abych nezapomněl, Superb bude mít v základu nejen škrabku, ale i deštník!
Dalibor Žák