Hyundai ohlásil se svou divizí N útok na zavedená sportovní oddělení, jako je divize M u BMW, RS u Renaultu nebo R u Volkswagenu. Uběhlo pár let a zatím stále čekám, kdy ten útok začne

Správné načasování v automobilovém průmyslu je důležitá věc. Dokonce nesmírně důležitá. To si tak například plánujete světovou premiéru svého nového modelu na nějaký autosalon a pozornost vám vyfoukne konkurenční značka s konceptem sporťáku. Nebo připravujete supersport dle homologačních pravidel a oni vám je těsně před uvedením zruší (zdravíme BMW M1). Nevím ale, zda to správné načasování už Hyundai trochu nepřehání.

Jistě, dostat do povědomí fandů novou značku není vůbec lehké. Zvláště když ve stejnou chvíli stavíte na start Mistrovství světa v rally celý nový tovární tým. Připravit dva ostré závodní speciály a k nim potřebné zázemí a vpustit je do kolotoče světového šampionátu aby byly natolik připravené, že nebudou jen zametat startovní pole, to potřebuje velké úsilí. Hyundai ani nemusel oznamovat, že současně s tím rozjíždí i sportovní divizi N. Nikdo to od nich totiž nečekal.

Zato teď, po dvou letech, už si připadám celkem učekaný. Nemám nic proti automobilce ani jejím výrobkům, vadí mi jen některé reklamní slogany, ale rád bych viděl už nějaký hmatatelný výsledek, že divize N opravdu existuje. Že se za tím písmenem opravdu něco ukrývá, ať už to budou klidně Nošovice, hlavně že to N nebude znamenat NIC jako doposud.

Proč si nevzala korejská automobilka poučení u konkurentů? Tam prvně vznikly sportovní modely a teprve, když bylo jisté, že jsou zachyceny v povědomí lidí, vznikly i samostatné sportovní divize. A nebo se mohli inspirovat i ve Francii, kde Alpine také už řadu let napíná všechny milovníky staré A110, jako jsem já, kdy konečně a s čím vyrazí. Jenže to musíte neustále krmit fanoušky skicami a koncepty a servírovat jim dramatická videa. Hyundai jakoby vystřílel všechnu dostupnou munici před dvěma lety a teď už vlastně spousta lidí opět neví, co to N na kapotě zavodních i20 WRC znamená.

Teď se snad ale opravdu už něco děje. Při testování byl zachycen model i30 N s kamufláží, od kterého si automobilka slibuje útok na Golf GTI, Focus ST a Mégane GT220. Proč ne, další hráč na poli hot-hatchů není na škodu a třeba se dostaneme opět do jejich zlaté éry, kdy každá značka chrlila ostré verze minimálně tří svých modelů. Čím více kohoutů na tomhle smetišti, tím lepší výběr pro nás a snad i přijatelnější ceny.  Takže už aby tu eNko z Koree konečně bylo! I když si ho možná nekoupíte, bude fajn vědět, že tu je.

Martin