Čas od času se z FIA rozletí do světa zprávy o plánech, jak přilákat ke sledování šampionátu WRC více diváku. A víceméně jsou to přešlapy. Řešením by přitom bylo dostat civilní verze rally aut do „garáže snů“ fanoušků, jako tomu donedávna bývalo.

Už i u FIA si ale museli všimnout, že jakýkoliv nový nápad je fanoušky okamžitě řádně a poprávu zkritizován. Takže to nyní zkusili rafinovaně a nové předpisy vypadají na prví pohled skvěle. Posuďte sami:

Motory sice zůstanou oturbené šestnáctistovky, ačkoliv fanoušci stále volají po návratu dvoulitrů, jenže jejich výkon se díky 36mm restriktoru (nyní je povolený maximálně 33 mm) a většímu tlaku turbodmychadla zvýší až na 380 koní. Automobily by mohly být větší, patrně ze segmentu C, takže místo Pola by nastoupil Golf, místo Yarise Auris a místo dvacítky „česká“ i30. Hmotnost závodních speciálů by však měl klesnout o 25 kilogramů. Elektronicky cetrální diferenciál a větší volnost s aerodynamikou předního nárazníku a zadního křídla by mohla na tratě vrátit zase jednou krásné speciály.

Zní to dobře, že? Jenže něco tomu chybí, ten finální tah na branku, který by skutečně nalákal diváky ke sledování rally spočívá jinde. Musíte je přesvědčit, že rally není jako Formule 1. Proto se jezdí po běžných komunikacích a proto zde nezávodní aerodynamické vozy ve tvaru stíhaček, ale automobily s běžnou karoserií podobnou tomu kousku co máte v garáži. Takže když to auto bude vyhrávat na trati, vy jej budete chtít mít doma v civilu. Právě proto automobilky nadšeně závodí s malými hatchbacky segmentu B. Jenže funguje to na fanoušky doopravdy?

Ano, je tu pěkný Hyundai i20 s bodykitem, křídlem a pohonem všech kol, který vyhrál několik soutěží, ale když si vezmete, co na vás čeká v showroomu korejské automobilky, ani se vám tam nechce jít. Jen obyčejný malý hatchback, bez velkých kol, velkých brzd, sníženého podvozku a spojlerů, který v nikom nevzbuzuje žádné emoce. Polo sice je ve verzi GTI a DS3 zase s označením Racing, ale pořád to není ono. Měli bychom se vrátit k tomu, jak to bylo ve zlaté éře rally. Nebo ne, Béčka byla fakt velký extrém, takže do stříbrné éry, ke speciálům skupiny A8.

Pamatujete? Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica GT-Four, Ford Escort RS Cosworth, Mitsubishi Lancer EVO, Subaru Impreza WRX STI, Mazda 323 GT-X, Nissan Pulsar GTi-R, Volkswagen Golf Rallye G60, ty na vás čekaly v showroomech. Ano, nižší výkon, bez rámu a se zadníma sedačkama, jenže když jste je koupili v bílé barvě (Imprezu v modré pochopitelně) a nasadili kola OZ, rázem to vypadalo jako tréninkový vůz mistrů světa. Tyhle civilní verze jsme chtěli a chceme je dodnes, zatímco současné předobrazy WRC nás nechávají chladnými.

Takže milá FIA, chcete nás přinutit dívat se na WRC? Donuťte automobilky vyrábět civilní verze závodních speciálů WRC kvůli homologaci. Chceme další Golf Rallye, další Pulsar GTi-R, Ford Focus RS Cosworth, Mazdu 3 MPS GT-X a chceme, aby se Toyota vrátila s GT86 GT-4 (Subaru by jistě se systémem AWD pro Toyobaru rádo vypomohlo). Chceme si tyhle auta postavit do garáže a případně polepit závodními barvami svých idolů. Bohužel to vypadá jako naprostá utopie, která je finančně nerentabilní a zájem zákazníkuů tu nejspíš není. Ale copak nám Ford nepředvedl Focus RS500 a Subaru zase svou Imprezu WRX STI Cosworth? Ta auta neskončila na krchově pod náhrobkem NEZÁJEM. Vždyť i ten Volkswagen by se mohl odvázat a udělat limitovanou verzi výtečného eRka, které si na ulici všimne i bežný člověk a ne jen fanoušek koncernu, ne? Podle mě by to mohla být správná cesta.

Martin