V nejbližší době v testech Meziplynu s nejvyšší pravděpodobností neuvidíte žádné nové BMW. A není to tím (jak mě někteří obvinili), že bych všechna nová BMW „nesnášel“.

Pokud jste pravidelnými diváky mých testů, asi jste před nedávnem zaznamenali video s bílým BMW X4 xDrive35d. Je to auto, které samo o sobě vzbuzuje spoustu emocí, což dokazuje i diskuse pod testem. Jedni zkrátka tohle auto milují a jiní ho považují za naprosto nesmyslné.

Když se nad tím zamyslíte, je to skvělé. Je bezva, že auta ještě dnes dokáží vzbuzovat emoce – také už jsme snadno mohli být ve fázi, kdy předpisy, směrnice, příkazy a zákazy udělají z aut anonymní nudné krabice. BMW X4 sice nevzbuzuje emoce univerzálně pozitivní, ale to nevadí, hlavně že vzbuzuje nějaké.
Je to auto, které nelze vybírat mozkem. Jeho sourozenec, BMW X3, je stejně rychlý, praktičtější, pohodlnější a levnější, takže rozumové argumenty má všechny do jednoho na své straně. X4 se vybírá srdcem, jeho jediný argument je jeho vzhled a image a tím to hasne. Právě proto je kolem něj tolik kontroverze.
Můj test nevyzněl pozitivně zejména z jednoho důvodu – na tvrdém sportovním podvozku a s dvacetipalcovými koly obutými v ultranízkoprofilových gumách nebylo tohle auto v Praze ani na běžných českých okreskách normálně použitelné. Podvozek byl prostě příliš tvrdý, třískal, bouchal, odskakoval a celkově se vůbec nechoval tak, jak by se podvozek od BMW chovat měl.
Pokud jste ovšem poslouchali pozorně, slyšeli jste i chválu. Nejsilnější naftová verze je motoricky naprosto famózní, převodovka je skvělá a na svou kategorii je X4 i překvapivě prostorná a praktická, což mě opravdu příjemně překvapilo. Ne každý však poslouchal opravdu pozorně…
Za dlouhých 13 let, které tuhle práci dělám, jsem zažil jen několik případů, kdy se zástupci automobilky kvůli nějakému článku rozezlili natolik, že přestali v daném časopise nakupovat inzertní prostor a přestali redaktorům na nějakou dobu půjčovat svá auta. Dlužno dodat, že ani jednou to nebyla reakce na můj článek – a zároveň to vždy byla reakce mírně řečeno přehnaná. Pamatuju se na článek o Alfě Romeo 156, který pravil, že je beznadějně zastaralá, ale pořád má „Cuore Sportivo“ a dá vám důvod, proč jí milovat. Byla to pravda, v té době všichni konkurenti přezbrojili na nové generace a 156 působila jako chudá příbuzná z autobazaru. A 159 byla tehdy v nedohlednu. Druhý kritický článek se týkal Mercedesu třídy G, o kterém kolega napsal, že je to extrémně schopný offroad s fantastickým rodokmenem, ale kdo si ho koupí do města, musí být magor nebo masochista. Což je také svatá pravda (a navíc to kolega napsal daleko jemněji). V obou případech ale automobilky neslyšely na jakékoli argumenty a v Alfách a Mercedesech se redakce nějakou dobu neprojela.
No a po předvčerejším telefonátu cítím povinnost dát divákům vědět, že ze stejného důvodu se v Meziplynu nějakou dobu neobjeví testovací novinářská auta od BMW. Zástupce značky zkrátka v testu X4 slyšel především to negativní, publicitu tohoto typu si nepřeje a tak mi odřekl další naplánovaná auta (což mimo jiné bylo pětidveřové Mini a BMW řady 4 Gran Coupé, tedy auta, která s nešvary modelu X4 nemají společného vůbec nic). Inzerci mi stopnout nemůžou, protože od nich (ani od jiné automobilky) žádnou neberu. Moje pokusy zjistit, kde jsem v testu případně neřekl pravdu (což by skutečně byla chyba, za kterou bych si „ban“ zasloužil), nepadly na úrodnou půdu a dozvěděl jsem se pouze, že „mě chápou, ale já musím také chápat je“.
Dozvěděl jsem se také, že je jim jasné, „že mám v oblibě jiné automobilky, třeba japonce, konkrétně Mazdu, když s ní jezdím“. Rád bych tedy na tomto místě zdůraznil, že ačkoli jezdím 14 let starou Mazdou, nemá to s mým vztahem k současným automobilkám pranic společného. Mazdu mám v garáži tři, čtyři roky, před tím jsem měl po mnoho let pouze staré Volkswageny a pak chvíli Forda. Pokud mám rád nové Mazdy, je to především tím, že mají skvěle odladěné podvozky a výborné atmosférické motory.
Což byla kdysi doména… ach ano, BMW.
Teď mě ale napadá, že nadpis téhle úvahy je možná příliš ostrý. Přestože si k importérovi pro bavoráka nějakou dobu nezajedu, nemusíte mít strach. Některé jejich nové modely mě zajímají velmi, a i když je importér nejjednodušší možnost, jak auto k testu získat, není to zdaleka možnost jediná.
hk