Osobně velmi doufám, že návrh, předložený v posledních dnech radnicím jednotlivých městských částí magistrátem, neprojde. Ale moc bych se tomu nedivil.

Magistrát totiž radnicím zaslal návrh ceníků nových parkovacích zón. Pokud dnes bydlíte na Praze 1, 2, 7 a částečně i ve třetím obvodu, asi dobře víte, že jako rezident za roční modrou kartu zaplatíte 700 Kč (za první auto, chraň vás ruka Páně mít aut víc, to se prohnete). Za tyto peníze si kupujete možnost stát v modré zóně – pokud tam ovšem najdete parkovací místo, což v některých lokacích k večeru bývá stejně nepravděpodobné, jako před zavedením tohoto systému.

Zóny placeného stání se ovšem chystají i v dalších částech Prahy, protože to by přece nešlo, aby někdo vydělával a jiný ne. A nemějte iluze, o usnadnění parkování rezidentům jde pouze v menšině lokalit, především jde o výběr peněz pro magistrát, městskou část a firmu, která placené parkování technicky zajišťuje. Jsou to ročně miliardy.
Další na řadě jsou Praha 5 a 6 (resp. jejich části, protože zatím není nikdo tak drzý, aby zpoplatnil parkování na sídlištích kolem Butovic a Zličína. Zatím…) a tady je v ceníku zajímavá věc. Zaplatíte stejných 700 Kč ročně – ovšem pouze pokud prokážete, že vlastníte platný kupón na pražskou MHD. Který sice momentálně zlevnil, ale pořád stojí 3650 Kč v nejlevnější roční variantě. Pokud ho nemáte, modrá karta na celou Prahu 5 či 6 vás ročně bude stát 4350 Kč – tedy oněch 3650 + 700 Kč.
Město zlevnilo kupóny na MHD a teď to potřebuje nějak „dohnat“? Možná, každopádně je takový návrh nehorázný hned v několika rovinách. Zaprvé se netýká stávajících modrých zón, takže Žižkováci, Vinohraďáci, Karlíňáci a další si můžou parkovat za 700 i bez lítačky. Až do roku 2017-18, kdy by se to mělo začít týkat nejen jich, ale i dalších městských částí.
Chápu úpornou snahu podnítit Pražáky k používání hromadné dopravy, ale tohle je opravdu asi ta nejmíň šťastná cesta, jakou lze zvolit. Jsou lidi, kteří MHD opravdu nepotřebují a svým autem po Praze téměř nejezdí. Stojí si třeba před domem kousek od Anděla a v pátek vyjedou po Plzeňské nahoru, ven z města a na chatu v Hlásné Třebáni. A v neděli večer se vrátí. Tohle je konkrétní příklad člověka, který bude najednou o 4350 Kč ročně chudší a parkovat se mu nebude o nic líp.
Náměstek primátorky Dolínek (ČSSD) vtipně argumentuje, že přece nikoho neznevýhodňují, naopak zvýhodňují ty, kteří jezdí MHD. Pokud to myslí vážně, politika už mu nevratně poškodila centrum vnímání reálného světa. Kdybych se nedávno nepřestěhoval a zůstal v Mělnické ulici na Praze 5, přišel bych si mírně znevýhodněný, že musím platit šestinásobek než soused o dva bloky vedle ve Vítězné (P1).
Až na to, že já bych neplatil 4350 Kč, protože zaprvé mám lítačku (ano, i motoristický pisálek jezdí po Praze sockou dostatečně na to, aby se mu vyplatila) a zadruhé, na novinářská auta bych si mohl koupit leda tak přenosnou modrou kartu, která stojí 36 tisíc. Ano, Třicet šest tisíc korun. A že mám na pětce trvalé bydliště i pracoviště, by mi nebylo vůbec nic platné.
Praha má ve srovnání se spoustou dalších měst relativně rychlou, levnou a slušně navrženou hromadnou dopravu. Také jí má slušně vytíženou, ve špičkách už se do ní o moc víc lidí nevejde, kolejové tratě mají zkrátka nějakou limitní propustnost a je jedno, jestli je to úsek Karlovo náměstí – I.P.Pavlova, nebo tunel metra. Pořád ale zůstává faktem, že některé cesty je pohodlnější, čistší a rychlejší absolvovat autem a snaha donutit lidi jet pomaleji a nepohodlněji čím dál většími represemi je příšerná.
Hlasy z jednotlivých radnic jsou zatím celkem výrazně proti. Bouří se proti „dotování Opencard“ a „vydírání motoristů“. Tyhle hlasy ovšem zaznívají od radních ze stran TOP9 a ODS, zatímco magistrátního návrhu se zastávají především členové ANO a ČSSD. Levice zkrátka nemá ráda individuální dopravu, to jen taková malá poznámka, kdybyste před příštími volbami tápali, koho určitě nevolit.
Jak to nakonec dopadne je opravdu ve hvězdách. Osobně bych si tipnul, že návrh tentokrát neprojde – ale že se vynoří znovu.
hk