Koncern VW přiznal, že podváděl při emisních zkouškách svých naftových motorů v USA a později přiznal, že se tento „problém“ týká celkem asi 11 milionů aut po celém světě.

To, že byl Volkswagen přistižen, že švindluje s měřením emisí naftových motorů TDI, zaznamenal snad každý. Ono to totiž ve výsledku bude mít mnohem dalekosáhlejší dopady, než se může prozatím zdát. Diskutovaná pokuta 18 miliard dolarů (37 500 dolaru za každé z 482 000 prodaných aut) jen na americkém trhu je jen špička ledovce.

Pod šéfem koncernu VW Martinem Winterkornem se otřásá židle a možná, že než tento blog vyjde, bude odvolán. O tom ale spekulovat nechci. Spíš bych se chtěl zaměřit na to, co vlastně tahle aféra ukázala.
Ukázala, že současné emisní normy (respektive způsob jejich měření) jsou k ničemu. Ukázala, že existují mnohem horší věci než nějaké démonizované CO2. Ukázala, že oblbnout jde všechno, když se chce. A také ukázala, jak si obrovské množství lidí nevidí na špičku nosu.
Vy si můžete o motoristických pisálcích myslet, co chcete. Já si také o některých čtenářích, když se podívám do diskuse pod články, myslím, že jsou idioti. Ale neberte si to osobně, já si také neberu osobně, když mi píšete, že tomu nerozumím, že jsem placený tu BMW, tu škodovkou, tu koncernem, tu autobazarem.
Udivuje mě, jaká lavina sraček (ne komentářů, ale sraček) se spustila pod články o této emisní aféře. Spousta lidí volá po tom, že je to dobře, jen ať Volkswagen podojí na pokutách a všechny ty prolhané hajzlíky ve vedení zavřou na doživotí. Většinou takhle reagují lidé, kteří prostě koncern nenávidí z principu.
Jakmile někdo začne říkat něco jiného a zamýšlí se spíše nad funkcí samotných emisních norem, je nařčen, že mu Volkswagen diktuje, co má psát. Vy si vážně někteří myslíte, že nám kocern a škodovka prostřednictvím nějakých agentů dává peníze nebo nám vyhrožuje? Proberte se proboha!
Aféra s emisemi oxidů dusíku motorů TDI na americkém trhu se totiž nebude týkat jen Volkswagenu. Začne se týkat samotných emisních norem a postupů měření emisí. Už dlouho všichni víme a tak nějak jsme se smířili s tím, že normované tabulky a normy měření spotřeby a emisí jsou spíše pro smích.
Jenže jedna věc jsou hodnoty spotřeby a emisí CO2 a druhá skutečně toxické látky, mezi které patří i emise oxidů dusíku. Zatímco démonizované CO2 je vlastně výsledkem dokonalého spalování a produkuje ho každý organismus schopný látkové přeměny (včetně vás, cyklistů, vodních řas nebo mravenců), emise oxidů dusíku jsou výsledkem spalování ropných produktů.
Nechci tu mít přednášku o ekologii. Leze mi krkem démonizování CO2, když veškerá lidská populace a její fungování se podílí na celosvětových emisích CO2jen ze čtyř procent. A z těch čtyř procent má jen deset procent na starosti doprava. A jen z těch deseti procent spadá asi pětina na dopravu automobilovou. Tedy automobilová doprava se na celosvětových emisích CO2podílí z 0,08 %.
Emise pevných částic, sazí, nespálených uhlovodíků či oxidů dusíku jsou ale věci, které opravdu škodí. Jemné pevné částice a saze ucpávají cévy a vedou k mrtvici. Nespálené uhlovodíky způsobují smog a hlavně halucinace. A oxidy dusíku, o které v aféře motorů TDI jde především, zase způsobují astma, dýchací potíže a rakovinu plic.
Emisní normy Euro, jak je známe u nás, nebo ULEV, LEV, CARB a podobné jinde ve světě, mají omezit produkci skutečně škodlivých látek a to, že Volkswagen jednu z norem obechcal, není zrovna fér, to si přiznejme.
Prapůvod průšvihu ale musíme hledat jinde. Evropský trh miluje diesely ne proto, že jedou „vocpodatykrávozapětlitrůfurtplnej“, ale proto, že zákazníky k nákupu naftových aut tlačí daně. Diesel má z principu nižší emise CO2a podle těch se skoro ve všech zemích EU určují daně. Jenže diesel vypouští i něco jiného než CO2a to jsou především pevné částice, saze a oxidy dusíku.
Proto přišly nejprve filtry pevných částic s normou Euro 5 a hned potom s normou Euro 6 selektivní katalytická redukce, tedy ono AdBlue. To je přimíchávání močoviny do výfuku, čímž dochází k dalšímu odloučení emisí NOx. Tím se emise dieselů dostaly někam na úroveň benzínových motorů.
Zákazník chce ale také auto, které je levné. Jenže moderní diesel je tak komplikovaný, že někteří výrobci dávají přednost malým hybridům k dosažení stejných výsledků CO2 při značně nižších emisích škodlivých látek. Benzínové motory prostě tolik svinstva, jako ty vaše nábožně uctívané diesely, nevypouštějí. I když… Už mnoho studií ukázalo, že downsizované přímovstřikové benzíny čoudí skoro stejně jako diesel, nebo někdy i mnohem víc.
Volkswagen se tedy rozhodl prodávat auta, která splní přísnější kritéria obsahu NOx ve výfuku, aniž by měl motor SCR či AdBlue, takže byl takový motor levnější na výrobu, levnější na provoz a levnější v koncově ceně. Problém byl v tom, že motory TDI výrobního kódu EA189 ale normu plnily jen v laboratoři. V reálném provozu se emise NOX pohybovaly až na čtyřicetinásobných hodnotách proti skutečnosti.
Motor poznal, že jede na měřícím válci, takže řídící jednotka upravila jeho chod, aby vyhověl. Je to pěkná ojebávka, ale naprosto stejným způsobem všichni výrobci ojebávají (promiňte mi ten výraz) měření spotřeby dle metodiky NEDC. Třeba Mercedes dává to třídy C malou nádrž, aby se auto měřilo jako lehčí a úspornější. Motory jsou nastavené tak, aby pracovaly s extrémně chudou směsí při zatížení odpovídajícímu normě NEDC, ale při normálním provozu je směs bohatší. A tak dále a tak dále.
Sami to poznáte podle tupé reakce na plyn a především podle toho, že když chcete, aby benzínová jednadvojka s turbem dávala stejných sto dvacet koní jako stará atmosférická jednašestka, pojede za stejných osm litrů jako ona jednašestka. A ne za čtyři a půl, jak uvádí tabulka.
A tímto oslím můstkem se vrátím na začátek. Ano, Volkswagen zklamal důvěru zaujatých zákazníků, kteří chtěli ekologicky šetrné auto. Ojebal úřady a to se neodpuští. Ostatně, Volkswagenu hrozí za ojebání úřadů mnohem horší pokuta než jakou dostal koncern General Motors za to, že se mu v autech v důsledku technické vady zabíjeli lidé. Úřady a ekologie jsou přece víc než nějaké socky, které musí jezdit každý den do práce autem. Volkswagene, zaplať a vyžer si to!
Pokud se ale nezmění metodika měření škodlivých emisí, aby odrážela reálné použití auta v provozu, vždycky se najde někdo, kdo měřící cyklus bude umět obejít. Ať už to bude hybrid, který dvě třetiny cyklu pojede jen na elektřinu, nebo motor, který v určité fázi zatížení bude extrémně ochlazovat spalovanou směs a případně ji nějakým jiným způsobem dočišťovat, aniž by to pak dělal během reálného provozu.
Kdyby se emise měřily v reálném provozu, motory Volkswagenu by nedostaly homologaci, výrobce by byl nucen přistoupit k jiným krokům, jak emise NOxvyloučit, motory TDI by pak byly dražší a na americkém trhu nekonkurenceschopné a vlastně by se na všechno zapomnělo a někde ve statistikách by se uvádělo, že se VW snažil prosadit v USA s diesely a neuspěl. Takhle je z toho veleprůšvih a úřady si nyní došlápnou na všechny výrobce. Výsledkem tak nakonec může vedle masivní pokuty pro VW být ale i změna měření emisí celosvětově.

A na závěr mi dovolte jeden tip. Volkswagen z toho stejně jako vždycky vybruslí. Chvíli to bude trvat, ale vybruslí. Proto nakupujte jeho akcie, jsou teď o třetinu levnější.

Dalibor Žák