Zpráv o tunelovém komplexu Blanka, který se po dlouhých průtazích konečně stal funkční součástí pražského vnitřního okruhu, je všude jak naseto. Pozitivních i negativních – a bouřlivé diskuse jsou pod všemi.

V neděli večer jsem se byl taky projet. Tam a zpátky. Vzhledem k tomu, že moje prapůvodní profese je právě dopravní stavitelství, zajímá mě tunelový komplex z více než čistě řidičského pohledu. Když se projedete všemi tunely naráz, tedy začnete na jižním vjezdu do tunelu Mrázovka, nejcitelnějším „slabým“ článkem je tunel strahovský, nejstarší článek trasy, který se začal stavět už za komunistů. Těsně po revoluci jsem se tam ještě coby středoškolák byl podívat, jak se razí.

Jen tak čistě pro srovnání – práce na 2 kilometry dlouhém tunelu začaly v roce 1980 a trvaly dlouhých 17 let. Naproti tomu 5,5 km komplex tří tunelů byl i se všemi průtahy hotový za 5 let a další 4 roky průtahů už jdou prakticky na vrub politice, byrokracii a smluvní neprůhlednosti.
Strahov působí tmavě a smutně, přesto je ale velmi funkční a využívanou tepnou, která (ať si různí aktivisté říkají co chtějí) zásadně ulevila pražským nábřežím i samotnému strahovskému kopci.
Blanka, sestávající z tunelů Brusnice, Dejvice a Bubeneč, bude velkou pomocí zejména pro tranzitní dopravu mezi směry Kladno/Plzeň a směrem Teplice/Ústí. Dlouho jsem přesně tuhle trasu potřeboval, když jsem jezdil z Berouna do Teplic za příbuzenstvem. Praha stála v cestě jako obrovský špunt a objízdná trasa neexistovala. Nakonec se mnohdy vyplatilo vykašlat se na celou D8 a raději jet užšími (a výrazně statisticky nebezpečnějšími) silnicemi na Slaný, Louny a Bílinu. Dnes už to tak není, Blanka reálně časově zkrátila cestu přes pražskou Letnou a Holešovice na méně než polovinu.
Bude to pro mě skvělé i když už do Teplic nejezdím – často musím za prací do Ďáblic, do Kobylis a to byl ze smíchovské strany strahovského kopce dosud docela problém.
A teď ta panika.
Už předevčírem jsem v mnohých internetových diskusích četl a na živé diskusi na Praze 6 na vlastní uši slyšel polohysterické výkřiky, že kvůli Blance totálně zkolabovaly Dejvice. Ano, doprava tam byla hustší, zejména na třídě Jugoslávských partyzánů a ve Svatovítské, které slouží jako hlavní přivaděč k vjezdu do tunelového komplexu. Zkusím teď pominout jeden z hlavních problémů „Jugošů“ – nesmyslné zúžení na jeden pruh před vjezdem na Vítězné náměstí, které generuje kolony už od svého zavedení – a budu se soustředit na problémy spojené s Blankou:
LIDI, NEBLBNĚTE.
Taková stavba se v okamžiku svého spuštění nemůže začít chovat modelově, lidi (řidiči) si na ní musí zvyknout. Spousta lidí si musí vyzkoušet, ke kterým cestám se jim tunel vyplatí a ke kterým ne, podle hustoty vjezdného a výjezdného provozu se musí upravit intervaly světelné signalizace v nejbližším okolí výjezdů (např. na křižovatce u Prašného mostu) a celý systém si zkrátka musí „sednout“.
Dejte Blance 2 – 3 měsíce (experti z plánování rozvoje tvrdí dokonce spíš půl roku), než začnete měřit, kde a o kolik se doprava zlepšila či zhoršila. Nedejte se zmást nátlakovými skupinami. Včera byl na zmíněnou debatu přizván i mluvčí cykloaktivistické organizace auto*mat, pan Filler. (Žádný zástupce běžných lidí, jezdících auty, přizván nebyl a debatu navíc moderoval další cykloaktivista Cach). Filler opět zopakoval oblíbenou mantru atuo*matu, že po otevření jihozápadní sekce vnějšího okruhu R1 se očekával pokles provozu na Jižní spojce a přitom během dvou měsíců došlo k jeho nárůstu. „Zapomněl“ už dodat, že po dvou měsících, kdy si řidiči systém zkoušeli, provoz na jižní spojce opět poklesl a zůstal na nižších hodnotách, než před tím. A především se stal plynulejším. Každý, kdo po Jižní spojce jezdí, to zlepšení jasně vidí.
Demagogie se děla i kolem otevření tunelu Mrázovka, kdy auto*mat tvrdil, že tranzitní provoz na Smíchově ve skutečnosti vzrostl. Ano, čísla vyskočila, ovšem pouze pokud do toho počítáte i auta, která Smíchovem prosviští tunelem pod zemí a nikdo o nich neví – provoz na povrchových komunikacích ve skutečnosti znatelně zeslábl.
Podobné výmysly, zamlčení a polopravdy můžeme čekat i kolem Blanky. Nevěřte aktivistům, ptejte se raději lidí, kteří stavbu využívají a kteří bydlí v Dejvicích, na Letné, v Holešovicích. A hlavně počkejte, až si Blanka sedne.
Pan Filler a auto*mat chtěli zavírat, zužovat a „zklidňovat“ povrchové ulice ještě před otevřením tunelu, aby si řidiči „zvykli“. Nechce se jim čekat na dopady stavby – možná proto, že by se snadno mohlo ukázat, že žádné represe vlastně nejsou potřeba. Řidiči logicky pojedou tou volnější trasou, což (opět logicky) bude vysokokapacitní tunel. To ale neznamená, že se kvůli tomu hned musí uzavírat ulice na povrchu.
V Dejvicích se tvoří podstatnější kolony právě od chvíle, kdy došlo ke „zklidnění“ na nátlak auto*matu a dalších organizací. Špunt na vyústění Jugoslávských partyzánů je jen jednou částí – předělané jednosměrky se o pár úzkých hrdel také zasloužily. Pokud se tohle stane i jinde, kolon se nezbavíme – a právě o to možná auto*matu jde, ukázat že „auta se budou ucpávat furt a proto je nutno co nejvíc je omezit“.

Mám ale ještě jednu pozitivní zprávu – předevčírem jsem zjistil, že Dopravní Podnik má na stole několik návrhů expresních autobusových linek, které by měly Blanku využít. Takže to, co pan Filler tvrdil v rohovoru pro Echo, totiž že Blanka znamená značné znevýhodnění MHD spojení mezi Prahou 6 a 8 a auto bude „bezkonkurenčně rychlejší“, není tak docela pravda. Pokud to bude něco ve stylu linky 125, která jede ze zastávky Lihovar až na Chodovec po Jižní spojce a je tudíž rychlá a vysoce funkční, bude to pro obyvatele šestky i osmičky naprosto skvělá zpráva.

hk