To se takhle člověk probudí a kolega mu píše zprávu jednoduchého znění: „Mazda MX-5 feresu!!! Otevři si internety!“

Už jsem sice příliš starý na to, abych pružně vyskočil z postele a běžel k počítači, ale během snídaně jsem si tedy ty internety otevřel, protože mi vrtalo hlavou, že by Mazda skutečně tak záhy udělala ještě silnější verzi svého povedeného nového sporťáku. A vida, ona neudělala…
Zaprvé je verze RS ohlášená (zatím) pouze pro Japonsko. Zadruhé, přestože Mazda tvrdí, že model MX-5 RS je zaměřený na „driving enthusiasts“, tedy řidičské nadšence a znalce, ve skutečnosti je to vlastně jen jiný stupeň výbavy. Naštěstí se však neopakuje případ první generace vozu Kia Rio, kde „RS“ znamenalo nejchudší stupeň výbavy (lepší byl LS).
MX-5 RS má sice lepší brzdy, tlumiče Bilstein a vzpěru mezi těmi předními, ale tím jeho „jízdní“ vylepšení bohužel končí. Ještě by se dalo polemizovat o sportovních sedačkách Recaro, které jsou skutečně skvělé a při sportovní jízdě pomáhají, ale další výbava už z ryze řidičského hlediska pouze přidává hmotnost: vyhřívání sedadel, adaptivní světla s automatickými dálkovkami, systém varování před opuštěním jízdního pruhu, monitorování slepého úhlu zrcátek a CD/DVD přehrávač se zvukovým systémem Bose, který zahrnuje devět reproduktorů (včetně malých v opěrkách hlav).
A to jsem ještě zapomněl dodat, že výbava RS je k dostání pouze ke slabšímu motoru, patnáctistovce o výkonu 131 koní. Ono totiž nic ze jmenované výbavy není žádná novinka – všechny ty věci jsou normálně k dostání u dvoulitru, který ještě navrch přihodí samosvorný diferenciál. V souvislosti s výbavou RS se také mluví o jakémsi „sound enhanceru“, který by měl zlepšovat zvuk od sání motoru. S patnáctistovkou jsem jezdil a jestli něco opravdu nepotřebuje, tak je to právě vylepšení zvuku.
Celkově vzato mě tahle výbava dost zklamala a japoncům jí vůbec závidět nemusíme. Kdyby totiž Mazda chtěla skutečně udělat verzi pro opravdové řidičské znalce, místo RS udělá CS, tedy ClubSport. Žádné elektronické serepetičky a další balast, který přidává hmotnost a zvyšuje cenu, jen tlumiče, sedačky Recaro, samosvor u obou motorových verzí a pokud něco nového, tak otevřenější sportovní výfukové potrubí. A co nejnižší cenu. To by byla lahoda, jenže takové zprávy se nejspíš nedočkáme, protože japonské automobilky takovéto verze nikdy nedělaly.
A ještě na jednu související zprávu jsem dnes ráno narazil: Mazda MX-5 Miata Cup, závodní speciál určený pro globální okruhový pohár v příštím roce, vybavený závodním rámem, oškubaným interiérem, dvoulitrem SkyActiv a dalšími dosud podrobně nespecifikovanými lahůdkami, bude stát 53 000 USD, tedy v přepočtu necelých 1,3 milionu Kč a začne se prodávat už koncem tohoto roku. Za auto kompletně připravené na závody je to velmi příjemná cena…
hk