Přestože lamentuju nad řadou 2 Active Tourer s tříválcem a pohonem předních kol a BMW X4 se mi velmi nelíbilo, neznamená to, že nezačnu slintat, když bavorští přijdou s něčím pořádným.

Více výkonu, méně hmotnosti, traťová výbava. Tím by se dalo shrnout nové nejostřejší BMW M4 GTS. Určitě ale nezaškodí, když se na jednotlivé úpravy podíváme podrobněji…
V přídi se ukrývá stejný motor, jako v klasické M4, tedy třílitrový řadový šestiválec se dvěma turby. Byl ale celkem zásadně přeladěn a především má nový systém vstřikování vody – jako první sériové auto vůbec. Princip je jednoduchý – vodní mlha rozprášená do sání absorbuje teplotu okolního vzduchu a tedy i samotného sání, umožňuje turbodmychadlům pracovat s vyšším tlakem a lépe časovat zažehnutí benzínové směsi. Motoru pomáhá vydechnout titanový výfukový systém. Výsledkem je 500 koní a 600 Nm a to tedy opravdu není zlé.
Spodní lízátko ve vysunuté poloze. Nad ním první sériový motor se vstřikováním vody.
Jako by to nestačilo, bavorák prodělal celkem zásadní dietní kůru. Má karbonovou kapotu, hnací hřídel a spousta dalších věcí. Středový panel, výplně dveří, i na takových věcech se hmotnostně šetřilo – a to ani nemluvím o předních karbonových skořepinových sedačkách a o tom, že zadní sedadlo pro jistotu úplně chybí. Taky co s ním na okruhu, že? Oproti standardní M4 mluvíme o odlehčení o nějakých 90 kg.
Hmotnost se šetřila i na výplních dveří – jsou z hrubého karbonu a místo madel mají poutka.

To, že se zmiňuju o závodní trati, není žádná náhoda. Zatímco běžnou M4 si koupí i spousta pozérů, kteří na okruh v životě nezavítají, u GTS bude zřejmě daleko větší pravděpodobnost, že občas přes nějaký ten červenobílý obrubník prosviští. GTS stojí na nastavitelném sportovním podvozku a za speciálními litými koly, které na jiném bavoráku nenajdete, prosvítají vylepšené karbonkeramické brzdy. Uvnitř můžete za příplatek mít homologovanou závodní klec, šestibodové bezpečnostní pásy a hasící systém. Neznamená to ale, že je auto spartánským závodním speciálem – uvnitř jsou akry kůže a Alcantary (umělý semiš) a výbava je velmi bohatá. Zvenčí má vůz výrazně agresivnější bodykit s karbonovými součástmi, mj. nastavitelné zadní křídlo a přední lízátko.
Tohle není žádná tunerská šaškárna, ale funkční aerodynamický prvek. Úhel a tudíž účinnost zadního křídla si můžete nastavit podle okruhu, na kterém hodláte řádit.
BMW M4 GTS můžete mít ve čtyřech barvách: Saphire Black, Mineral Grey, Alpine White, nebo polomatné Frozen Dark Grey. Cena zatím uvedena nebyla, dozvíme se jí pravděpodobně při oficiálním uvedení v Tokiu, ale může se stát, že v tu chvíli už bude auto vyprodané. Vyrobí se ho totiž pouhých 700 kusů.

UPDATE: Byla oznámena cena na Německém trhu. Začíná na 146 200 Eur. 300 vozů je rezervováno pro USA, 30 pro UK
A já si nemohu nepovzdechnout. Chápu sice, že limitované edice zvyšují prestiž a tak dále, ale v poslední době to vypadá, že když BMW postaví nějakou skutečnou perlu pro fajnšmekry (třeba 1M Coupé), dostane se jen na pár vyvolených. Přijde mi to škoda, protože konkurence často chrlí tolik osmiválcových malých sedanů a supersilných sporťáků, kolik je zrovna potřeba. A praví nadšenci, kteří si kdysi kupovali emkové bavoráky a jejich srdce bilo pro modrobílou vrtuli, se pomalu začínají rozhlížet jinde…
hk

Klec je za příplatek, skořepinové sedačky nebudou ve 300 vozech pro USA (zřejmě nejsou vhodné pro tamního modelového zákazníka…)

Pravé sporťáky mají pořád ještě mechanickou ruční brzdu…

Tahle kola na jiném bavoráku nenajdete…

Celé výfukové potrubí je z titanu. Odhaduju, že bude mít celkem pěkný zvuk… 🙂