Tedy ne vždy, jen pokud budete mít od Švédů jejich vůz vybavený autonomním řízením.

Ono to zní vlastně jako dobrý nápad, ne? Prostě si koupíte auto, co jezdí samo a bezchybně, asi stejně, jako když za vás počítání v práci dělá tabulka v excelu. A když se náhodou něco stane, přijde strejda Gustavsson, vytáhne svazek stoeurovek a svět je opět sluníčkovější. Jenže mně z toho jde mráz po zádech

Jistě, ta představa že nemusíte řídit je skvělá. I já, člověk který včera najel sto kiláků jen tak, prostě proto, že se potřeboval projet, považuje občas řízení za mimořádně nudnou činnost. Například na dálnicích, kde to nejspíš může bavit jen masochistu se zálibou v zaseklých elpíčkách. Ano, právě tam by se nějaký ten autopilot hodil, najedete na Zličíně na D5, nastavíte si v navigaci sjezd na Plzeň a dalších 75 kiláků se můžete věnovat něčemu produktivnějšímu, to je opravdu parádní představa. A hlavně doufám, že se to co nejdříve dostane do všech kamionů, alespoň ubude těch polských předjížděčů.

Volvo vyvíjí system Drive Me, na kterém spolupracuje s úřady i vysokými školami a který má pracovat opravdu komplexně s informacemi o trase, počasí i okolním provozu. Prý už za dva roky se řidiči v okolí Göteborgu budou vozit ve svých autech jako pasažéři. V autech bude systém komunikace mezi vozidly, ultrazvuk, radar i laser, což zní trochu jako text znělky Kačeřích příběhů, ale jako celek to má způsobit, že v roce 2020 prý ve Volvu nezemře jediný člověk. Bezva, vypadá to jako spása špatných řidič, kteří se svou nevyzpytatelností přestanou být ohrožením pro ostatní účastníky provozu. A konečně se budeme moci dostávat z hospod domů kulturně a v soukromí a nechat noční smradlavé autobusy pubescentům.

Ale co když se něco stane? Tahle otázka mučí všechny, koneckonců, Terminátor a Matrix byly kasovní trháky, které viděl celý svět. Přehřátý počítač, prasklá pojistka, vadná elektronka z podniku Katoda Olomóc, s tím se dá počítat a dá se tomu předejít, takže by si to vaše Volvo nemělo namířit ve stovce rovnou do letité lípy, zatímco si čtete poslední román Dana Browna. Alespoň Švédi si dost věří, a proto slíbili, že jakoukoliv škodu finančně nahradí. A co si budeme povífat, zas tak silným hráčem na globálním trhu Volvo není, takže opravdu počítají s tím, že všechny vozy budou fungovat bezchybně.

A já v to pevně doufám. Nechtěl bych si odnést zážitek, že se na mne řítí neovladatelný vůz, jehož řidič se marně pere s řízením, které mu počítač odmítá vydat. Ale co, ona se stejná situace může stát i dnes. Asi se s tím rizikem naučím žít, stejně jako si lidstvo zvyklo na rizika spojená s létáním. Hlavně když bude dostatečně zabezpečený software proti neoprávněnému vniku, aby si s vaším vozem na dálku nehrál nějaký hacker…