Předběhli jsme Francouze! Jejich vlastní Renault Talisman byl v ČR představen dřív, než v zemi galského kohouta!

Tak, to jsem si procvičil psaní bulvárních nadpisů a podnadpisů a teď už vážně: tisková konference s odhalením nového sedanu jménem Renault Talisman sice skutečně proběhla dřív než v celém zbytku Evropy, ale bylo tomu tak výhradně proto, že Forum Karlín, kde se akce konala, bylo zrovna dnes volné. A vyplývá z toho také to, že vám neřeknu cenu, protože dokud se auto neodhalí i ve Francii, nikdo jí neprozradí.

To ale nevadí, zatím si můžeme shrnout hlavní body, které se Talismanu týkají. Renault ho uvádí jako sedan střední třídy, ačkoli svými rozměry většinu aut z této kategorie překonává. Je to fakt velké auto, což mi potvrdilo i krátké posezení uvnitř jednoho z vystavených modelů (jezdit se bude až někdy v prosinci). Místa je dost vpředu i vzadu.
Zajímavý je odklon od karoserie typu liftback, která je u Renaultů téhle třídy obvyklá už dlouhé roky. Ta ale odešla s Lagunou a Renault tvrdí, že je to reakce na potřeby a přání zákazníků. Kdo chce lepší přístup do kufru, musí si počkat na kombíka s názvem Grandtour, kufr sedanu má slušných 608 litrů. Karoserie sedanu ale také jistě bude tužší a díky tomu může být Talisman zhruba o 60 kg lehčí, než srovnatelně vybavená Laguna. Rozdíl oproti Espacu činí dokonce dva metráky.
A když už jsem zmínil Espace: nový model Talisman se bude vyrábět ve stejné fabrice. A taky má stejný otáčecí poloměr. A stejný palubní systém R-Link 2. Přednášející se nám sice snažil vnutit myšlenku, že mají i skoro stejnou příď, ale tam je ve skutečnosti rozdílů docela dost.
Design nechám hodnotit každého zvlášť, auto je to relativně pěkné a díky jeho velikosti si ho všimnete, nepůsobí ale příliš extravagantně nebo nabubřele. Uvnitř auta najdete spoustu prvků, které dosud Renaulty neměly, namátkou: vyhřívaný volant, vrstvená akustická skla, odvětrávané sedačky, audiosystém se 13 reproduktory, nebo variabilní tlumiče, které se dají objednat zároveň s řízením všech kol 4Control.
Záruka 5 let nebo 150 tisíc km je shodná s dalšími podobnými Renaulty, takže teď už opravdu jen zbývá počkat si na ten ceník. Bude v něm celkem 5 motorových verzí: dvě benzínové šestnáctistovky o výkonech 150 a 200 koní (obě výhradně z automatickou dvojspojkovou převodovkou), základní naftová patnáctistovka o výkonu 110 koní s manuálem a naftová šestnáctka buď s výkonem 130 koní a manuálem, nebo se 160 koníky a dvojspojkou. Renault na dotaz o rozšíření motorové palety odpověděl, že tyhle motory jsou silné, úsporné a skvělé a že pokrývají potřeby 90% zákazníků. V kuloárech se ale šušká o vývoji nového naftového dvoulitru 2.0 dCi, který by se měl ve větších Renaultech objevit a měl by být ideovým nástupcem třílitrového šestiválce. Uvidíme.
Když se ještě vrátím k interiéru, jeho kvalita šla ve srovnání s Lagunou viditelně nahoru, ačkoli vystavené modely byly pochopitelně v těch nejvyšších specifikacích s kůží a dřevem. I tak je ale pokrok jasně vidět. V té souvislosti mi ovšem trochu uniká, proč byl pro boky středové konzoly v oblasti mezi řadící pákou a koleny předních cestujících použit tvrdý a nevzhledný plast. Je to velmi exponované místo, kam pravá ruka řidiče přijde poměrně často a pokud bude vyšší postavy, jeho koleno bude v kontaktu prakticky neustálém. Na rozdíl třeba od vrchního dílu palubní desky, který ovšem z měkčeného plastu je.

inkriminované zlobivé plasty

Upřímně bych raději oželel ten vršek palubky – u některých aut je z tvrdého plastu a když má vhodnou barvu a texturu (např. Fabia), tak to v zásadě nevadí, protože tam člověk prostě nechmatá. K řadící páce, kde je pár dalších ovládacích prvků, ale šmatá a ještě navíc bude mít otlačené koleno. Dotyčný plast navíc v jinak pohledně vyvedeném interiéru působí jako pěst na oko. Navíc tyhle tvrdé plasty, které přicházejí pravidelně do styku s mechanickým namáháním (zmíněné koleno), rády začínají po čase vrzat… Rád bych věřil, že je to bolístka vystavených předsériových kousků, ale obávám se, že tomu tak nebude.

Testovací jízdy budou začínat ještě před vánocemi, takže uvidíme, jak bude nový Talisman jezdit. Minimálně vzhledově je to ale oproti Laguně i Latitudu velký krok vpřed.

hk

Další fotografie v našem původním článku o Talismanu.