Bavorští představili nového zuřivého prcka, model BMW M2. Klukovská duše v něm chce vidět duchovního pokračovatele původní vyboulené E30 M3, duše zmoudřelá je ale trochu zdrženlivá.

Nechápejte mě špatně – 365 koní a téměř 500 Nm z benzínového třílitrového šestiválce se dvěma turby, to všechno na zadních kolech, mezi kterými je aktivní diferenciál, zrychlení na stovku za méně než 4,5 sekundy, maximálka 250 km/h, čtyři koncovky výfuku, podvozkové díly z M3/M4 a polozávodní brzdy – tohle snad ani nemůže být nudné auto. A ten záběr na začátku to jenom dokazuje. Jenže…
Jenže se bojím. Nikoliv o rychlost – tahle M2 prý dá Ring za 7:58, tedy o 7 sekund rychleji, než minulá M3 a jen o tři pomaleji, než současná M5. Rychlost jí fakt nechybí. Jenže se bojím, že bude sice rychlé, ale zároveň až příliš jednoduché na řízení. Ne že bych měl něco proti bezpečným autům, ale správné emko má trochu pouštět strach. Do nejostřejší E30 byste si s chřipkou, horečkou a bolavou hlavou raději nesedli, protože ta vyžaduje vaší plnou pozornost. To už moderní auta nechtějí, ani ta sportovní ne.
Celá tahle úvaha je trochu zvrácená, uznávám. Ono je pozdě v noci a vlastně mě to všechno napadlo jen kvůli jedné větě v tiskové zprávě – pokud si neobjednáte dvojspojkovou převodovku DCT, se kterou je auto cca o dvě desetiny sekundy rychlejší na stovku (a objedná si jí většina zákazníků, protože je s ní auto prostě papírově rychlejší a navíc je to prostě pohodlnější), dostanete sice možnost řadit ručně, ale už se vůbec nemusíte obtěžovat s nějakými meziplyny, nebo vyrovnáváním otáček při podřazování. Elektronika to totiž zařídí za vás…
Takže máte manuál, ale vlastně nemusíte až tak úplně umět dobře řadit. Když k tomu přihodíte systémy, které hlídají jízdní pruh, provoz před vámi, ve slepých úhlech, vaši pozornost a pravděpodobně i vaše vyznání a správnost názoru na směřování EU, trochu mě to přestává bavit. Řidič přestává přebírat odpovědnost za spoustu věcí a to mu umožňuje věnovat se za jízdy jiným, rozptylujícím věcem. Jsem ochoten to pochopit u rodinných aut a manažerských sedanů, ale u ryzího sportovního modelu mi to hlava moc nebere.
Třeba ale časem přijde M2 GTS, která bude mít vyškubaný interiér a přeladěnou elektroniku, naděje umírá poslední.
hk