Fiat se rozhodl vrátit na trh Tipo. Měli by milovníci osmdesátek zbystřit?

Nebude to tak žhavé. Fiat sice velice rád vyráběl povedené typy z 80. let ještě donedávna v Jižní Americe, ale teď je řeč o novém Fiatu Tipo pro Evropu.

A to bohužel není nic jiného, než celkem nezajímavý a trochu lowcostový sedan. Nevím jak vy, ale já měl staré Tipo rád. Začalo se vyrábět v roce 1988 a o rok později z něj bylo auto roku. A ty krásné ladné tvary, například C-sloupek kompletně tvořený víkem kufru a malé zadní boční okno připomínající trochu kombík, to bylo dost originální. Vlastně dodnes tajně doufám, že se někdy posadím, alespoň na chvilku, za jeho volant.

Dnes má Fiat v nabídce celkem obyčejný sedan, který v turecku dostal jméno Egea. Aby se v Evropě trochu pomohlo jeho prodejům, bude zde přeznačen na jméno Tipo. Opět ta kanibalizace úspěšných jmen z minulosti která určitě povede k pošlapání odkazu. Měli jsme tu Rapid, Deltu nebo Beetle, copak se automobilky nikdy nepoučí?

No, neošidím vás ani o pár technických dat, ale ve vlastním zájmu vám radím, ať ten článek raději zavřete. Pod kapotu půjdou dva zážehové a dva vznětové motory s výkonem od 95 do 120 koní, takže je dost možné, že vás pojede i starší jmenovec v silnější verzi. Slabší diesel prý umí jezdit i za 4 litry na sto, ale víte, jak ty čísla vypadají v reálu. Vůz má 4,5 metru na délku a 2,6 metru rozvor, takže přehršel místa nejspíš také nenabídne. Design navrhla továrna Tofas v Turecku, kde bude vůz i montován. Pokud jste neumřeli nudou, můžete si ještě na vlastní nebezpečí prohlédnout fotografii. Já budu mezitím doufat, že obnovení modelů Ritmo a X1/9 se nikdy nedočkám, kdo ví, jak by to zase dopadlo.

mt