Ano, čtete správně. Ruská automobilka Lada skutečně uvádí na trh nový model malého crossoveru.

Možná to netušíte, ale Lada na východ od našich hranic vesele prodává tisíce kusů svých vozů. Nejde jen o terénního veterána Lada Niva (vyrábí se od roku 1977), také se prodává Lada Largus, což není nic jiného, než přeznačkovaná první generace Dacie Logan MCV, sedan Lada Priora – nebudete mi to věřit, ale jde o brutálně překarosovanou verzi archaické Lady 2110 – starý (byť také faceliftovaný) hatchback Kalina a jeho trochu modernizovanou verzi Granta (dělá se i jako malý sedan).
Všechno tohle jsou ale upřímně řečeno velmi zastaralé vozy. Lada ovšem přichází s úplnou novinkou: malý crossover s názvem XRAY (což je označení pro roentgenové paprsky…) má odvážně střiženou karoserii a využívá platformu B0 koncernu Renault-Nissan. Tu známe třeba z Dacie Sandero, ale protože jde skutečně pouze o platformu, XRAY bude výrazně odlišné auto. Podvozek, motory, interiér, to všechno si v Rusku vyrábí sami.
Pod kapotou budou starosvětské benzínové motory – atmosférická 1.6 o výkonu 106 a 114 koní a osmnáctistovka se 122 koni. Za příplatek bude automatická převodovka, ve výbavě nechybí klimatizace, parkovací senzory, bezpečnostní elektronické systémy a podobně.
Lada chce s modelem uspět především na trzích Asie, východní a střední Evropy. Míří na zákazníky hledající především cenově dostupné vozy. To není špatně, osobně se mi levná, ale poctivě postavená auta, která nemají potřebu si na cokoliv hrát, docela líbí. Chápu i lidi, kteří mají málo peněz, ale trvají na novém autě. Starost by mi ale dělala jiná věc: ani sama automobilka totiž neočekává kdovíjak zázračné výsledky při nárazových testech, prý se spokojí s tříhvězdičkovým výsledkem testu EuroNCAP. Jistě, jednu hvězdičku ztratíte, jakmile vám při nezapnutých pásech nesvítí a nepípá kontrolka, ale tři hvězdy už mnohé evropské značky považují za propadák. Nevím, jestli se ta úspora vyplatí…
hk