Postavit SUV „fkabriu“ je vtip. Tedy, byl to vtip hned několikrát, ale Land Rover to teď zřejmě myslí vážně.

Poprvé to byl vtip, když to někoho napadlo, podruhé to byl vtip, když Nissan postavil otevřenou verzi modelu Murano CrossCabriolet. Pamatujete? Pokud ne, ani se vám nedivím, to auto bylo zaprvé ošklivé jak noc a za druhé se prodávalo jen v Americe. A za třetí se skoro vůbec neprodávalo, takže ho Nissan záhy přestal vyrábět.

Mnozí tenkrát jen zakroutili hlavou a pomysleli si „co jako Nissan čekal?“. Přiznávám, že jsem byl mezi nimi, protože smysl SUV-kabrioletu mi zcela a naprosto uniká. Land Rover má ovšem zato, že ta představa vůbec zcestná není a po konceptu tak přichází sériová verze Range Roveru Evoque Convertible.

A opět se ukazuje, že (minimálně designově) SUV s uřízlou střechou prostě nefunguje. Evoque patří mezi moje nejoblíbenější malá SUV, ať už pro své skutečně nadprůměrné offroadové schopnosti, nebo pro svůj moderní vzhled, který se od původního konceptu liší snad jen většími zpětnými zrcátky. A právě ten elegantní vzhled, ve kterém hraje dominantní roli střecha s klínovitě se zužujícími bočními okny, dokázala verze Convertible naprosto zmuchlat a hodit do koše. Bez střechy vypadá Evoque jako divná hranatá cihla, záď působí nesmyslně masivně a vysoké boky jsou bez navazující plochy bočních oken děsivě vysoké.

Jasně, sundat si střechu! To je přesně to, co na zasněžených pláních při teplotě -15°C potřebujete!

Co udělalo odříznutí střechy s tuhostí karoserie v krutu nevím, automobilka určitě namontovala nějaké ty výztuhy, ale jedno vím jistě: na trať, na které jsme kdysi prvního RR Evoque testovali a kde byl boční svah, hrozící snadným převržením, bych s tímhle otevřeným kouskem nevyjel. Má sice vystřelovací ochranný oblouk, který v případě převrácení vyjede za pouhých 90 milisekund, ale víte jak – střecha je střecha a dvoutunové auto bez střechy… no.

Jenže bavit se o případném převrácení Evoque Convertible v terénu je směšné – auto má sice bytelný podvozek, systém Terrain Response, pomocníka pro sjíždění kopců a tak dále, ale jeho cílová skupina zažije největší terén při přejezdu zpomalovacího prahu před svým oblíbeným klubem. Doménou Evoque Convertible nebudou písečné duny ale hiphopové videoklipy a místo vymletých koryt řek bude muset zvládat hlavně pomalou jízdu po pobřežních bulvárech.

Elegance sama. Designová inspirace je jasná.

Že Nissan Murano CrossCabriolet žalostně selhal a shořel, nemusí znamenat, že tentýž osud čeká Evoque Convertible… možná. Rozhodně bude zajímavé sledovat sílu značky (protože Range Rover má image přece jen o dost jinde než Nissan). Pokud má dnes člověk potíže nesklouznout k určité generalizaci typu majitelů BMW X6, či Mercedesu GLE Coupé, mám vtíravý pocit, že u Evoque Convertible bude toto nutkání ještě silnější.

To auto totiž nedává absolutně žádný smysl, takže jediný důvod k jeho koupi je prostý fakt, že se vám (z nějakého mně zcela nepochopitelného důvodu) líbí.

A víte co? Pokud je doba, že si lidi můžou kupovat nesmysly, protože se jim prostě líbí, je to v pořádku. Jen mě trochu mrzí, že nesmysly typu „rodinný sedan s atmosférickým šestiválcem a pohonem zadních kol se samosvorem a manuální převodovkou“ už jaksi nejsou v módě.

hk