A jak se zatím zdá, moc krasavec to není. Ale ještě se neplašme…

Díváte se na fotky, které unikly z patentového úřadu v Číně. Zcela zjevně jde o BMW, o tom nemůže být žádných pochyb. Třídveřové malé auto se také nepochybně zařadí mezi modely s označením začínajícím na „i“. Původně se šeptalo, že jde o koncept vodíkem poháněného vozu s palivovými články, ale když se dobře podíváte, na obou stranách jsou vidět víčka, pod kterými se pravděpodobně skrývá hrdlo nádrže a nabíjecí zásuvka.

Stejně jako u dosavadních modelů i3 a i8 tedy půjde o tzv. plug-in hybrid, neboli elektromobil s přídavným spalovacím generátorem. Spekuluje se o tom, že půjde o hlavního soupeře pro již prodávaný Volkswagen XL1, pod kapotou by měl mít přeplňovaný litrový dvouválec a díky lehkým materiálům má vážit jen 1150 kg. To se nezdá jako zrovna málo, ale na rozdíl od dvoumístného XL1 by tohle BMW mělo pojmout čtyři cestující (i když vzadu to možná bude jen pro děti) a kufr o velikosti necelých 350 litrů by měl být také celkem použitelný.

Prosákly dokonce už nějaké údaje: zrychlení na stovku za cca 7 sekund, maximálka omezená na dostačujících 180 km/h, spotřeba 0,4 l/100 km a emise 10 gramů CO2 na kilometr. Jenže pozor, důležitá bude metodika měření – dokud budou plně nabité akumulátory, auto jistě pojede hezky, ale s vybitými baterkami už dost možná bude všechno jinak. Každopádně úctyhodný je součinitel odporu vzduchu 0,18 – zmíněný ekoVolkswagen má cd=0,19.

Otázkou ovšem je, jestli to tak zůstane do sériové výroby. Zdroj z automobilky se totiž nechal slyšet, že v této podobě se rozhodně do prodeje dostat nemůže. Jde prý jen o výzkumné vozidlo, které sice testuje určité designové prvky, ale rozhodně není dokončené.

Za tohle prohlášení jsem upřímně řečeno rád, protože i když si odmyslíte ta zakrytovaná kola (která žádnému autu na kráse nepřidají), hmotové vyvážení a celkové křivky tohoto prototypu skutečně oku příliš nelahodí. Což by byl od současných modelů i3 a i8 docela odklon. Ačkoliv i3 se rozhodně nelíbí každému, nelze jí upřít svěží moderní přístup a její interiér je pro cestování po městě naprosto skvělý. BMW i8 je fantastický zjev (zrovna předevčírem jsem ho potkal na D5 a musel jsem uznat, že si designově „sedlo“ a silnice skutečně zdobí) a navíc skvěle jezdí.

Uvidíme, co se z tohoto kačátka nakonec vyklube. Podle mě to spíš bude model i5, protože připravovaný vodíkový model, na jehož pohonném systému BMW spolupracuje s Toyotou, by měl mít spíš podobu velkého sedanu s dojezdem 700 km.

hk