Fiat oficiálně představil dvojvaječné dvojče nové Miaty. Je o malinko větší, trochu těžší a mírně výkonnější. Ale má to háček.

Zatímco Mazda MX-5 působí velmi kompaktně (a nejen působí, je menší i v porovnání s původní Miatou), Fiat má na první pohled proporce macatější. Může za to vyšší a hranatější příď, záď, která se nezužuje hned za blatníky (jako u Mazdy) a delší převisy. Zatímco rozvor zůstal stejný, auto se protáhlo o nezanedbatelných 140 mm. Ano, plných čtrnáct čísel!
Podle Fiatu bylo jedním z důvodů zvýšení praktičnosti – kufr Fiatu 124 by měl mít zhruba o 9 litrů víc, než u Mazdy. Zvýšila se také celková hmotnost, Fiat je o 47 kg těžší, což je při cílové hodnotě kolem jedné tuny celkem výrazná hodnota. O rozložení hmotnosti, která v Mazdě činí ideálních 50:50, jsem se ale zatím nikde nedočetl.

Největší rozdíl mezi oběma auty najdete pod kapotou. Fiat 124 Spider bude totiž mít čtyřválec 1.4 MultiAir s turbem, převzatý z Fiatu 500 Abarth. Celý internet jásá, že půjde o Miatu s turbem a trochu vyšším výkonem, ale má to jeden háček.
Výkon 162 koní a točivý moment 249 Nm se totiž týká americké verze Fiatu, v Evropě bude motor kvůli emisním předpisům podladěný na 140 koní a 240 Nm. Krouťák tedy docela slušný (dvoulitrový atmosférický Skyactiv v Mazdě MX-5 má o 40 Nm méně), ale výkon ve skutečnosti horší (dvoulitrová MX-5 má 160 koní). Fiat už se ovšem nechal slyšet, že přijde i verze 124 Spider Abarth, takže se nakonec něčeho silnějšího přece jen dočkáme. Šušká se o motoru 1,75 TBi z Alfy Romeo 4C, laděném na 200 koní…

Další otazník visí nad převodovkami. V Americe bude Fiat k dispozici jak s manuálem, tak s automatem (oba šestikvalty), ale jestli se automat dostane i do Evropy je otázka. Mazda se v zámoří také dostane s automatem a u nás ne. Interiér je prakticky identický s MX-5, samozřejmě kromě znáčků italského výrobce. V USA se nový 124 Spider začne prodávat v létě, v Evropě v druhé polovině roku 2016.
Debatovat nad designem je podle mě zatím předčasné – stejně jako Miata vypadá výrazně jinak ve skutečnosti, než na fotkách, může se to samé týkat i Fiatu. Navíc je prostě fakt, že každému se líbí něco trochu jiného – osobně na mě Fiat působí příliš zavalitým dojmem a vadí mi velké převisy karoserie, zatímco MX-5 vypadá mrštněji a sportovněji. Už jsem ale zaznamenal spoustu zcela opačných názorů, mimo jiné i od majitelů MX-5.
hk