BMW představilo Compact Sedan Concept a to na autosalonu v Guangzhou. Ani netuším, jak se to vlastně čte, ale už samotné představení předzvěsti sedanu řady 1 v Číně napovídá, že BMW se velmi čile orientuje na trhy, ze kterých koukají miliony potenciálních zákazníků.

Koncept má efektní lak Liquid Metal Bronze, jehož pigment přechází mezi světlými a tmavými tóny podle toho, jak na něj dopadá světlo. Klik se stačí dotknout a dveře se okamžitě otevřou. V interiéru najdete sedačky čalouněné kůží Nappa, velký head-up displej a obložení z nelakovaného dřeva a kartáčovaného hliníku. Prostě libůstky, které jsou většinou vyhrazené právě pro koncepty. Ale Compact Sedan Concept není jen tak nějaká designová hříčka, je to zcela vážný předobraz sedanu řady 1.
Při pohledu zepředu vám neunikne, jak velké jsou ledvinky chladiče – také jejich mřížka se mi zdá větší. LED světlomety jsou zešikmené pro agresivnější vzhled a spodní část nárazníku se vstupy chladícího vzduchu je celkem zajímavá. Koncept má výrazně nafouklé blatníky a z boku vám neunikne výrazná linie v úrovni klik, která odlehčuje boční siluetu a končí až u zadních sdružených světel. V zadním koutě bočního okna nechybí typická Hofmeisterova křivka, podle které se dají bavoráky poznat už desítky let.
Nemůžu si ale pomoct, z profilu mi auto přijde malinko nevyvážené, má dlouhý čumák a krátký zadek a přestože linka pod okny se snaží naznačit dynamické „nakrčení“ auta směrem vpřed, příliš vysoká příď tuto snahu zrazuje. Jak se na koncept sluší, jsou v blatnících stylová dvacetipalcová kola, která by do běžného provozu byla téměř nepoužitelná. Všimněte si ale, že v buclaté karoserii ani ty dvacítky nevypadají nijak extrémně, kolik je kolem nich „masa“. Schválně srovnejte profil konceptu se sériově vyráběným Audi A3 a zhodnoťte, které vypadá dynamičtěji…
Interiér je efektně nasvícen oranžovými linkami v palubní desce, středové i stropní konzole, ale jinak má poměrně blízko k sériovým bavorákům. Mým oblíbeným interiérem zůstává vnitřek elektrické i3, ale i tady to vypadá docela pěkně. Módní vlna diktuje mít dotykový displej infotainment systému „tabletově“ zabodnutý do palubní desky (ačkoliv samozřejmě nejde vyndat, je tam napevno), koncept má i velkoplošné prosklení střechy. BMW tvrdí, že vůz disponuje „nezvyklou úrovní prostoru a otevřenosti“. Těžko říct, co si pod tím představit, každopádně zadní sedačka tu slouží výhradně pro dva lidi. Mají k dispozici vlastní klimatizovanou zónu.
O technice konceptu BMW ani nemuklo, ovšem sériový sedan řady 1 bude s nejvyšší pravděpodobností jezdit na platformě UKL, která má primárně pohon předních kol, za příplatek pak připojitelný pohon zadku xDrive. V přídi bude paleta tříválců a čtyřválců. Mohl bych tu opět spustit triádu nářků, že nedostaneme kompaktní sedan se zadokolkou a pořádným atmosférickým motorem, ale už jsme asi všichni pochopili, že taková auta už si prostě nekoupíme, ta si musíme zrenovovat.
Procento zákazníků, kteří nepoznají jaká kola mají vlastně poháněná, dokud se nepokusí „driftovat“ na zasněženém plácku za obchoďákem, je tak masivní, že se prakticky žádné automobilce nevyplatí vyrábět model zaměřený na mainstreamového zákazníka podle představ hrstky nadšenců. A platí to i o BMW, tradice netradice. BMW spíš bude muset zamakat na vyladění techniky, protože předokolková platforma, která je pro něj relativní novinkou, je pro většinu jeho soupeřů denním chlebem už desítky let. A tenhle náskok ve zkušenostech s jemným doladěním jízdních vlastností je mnohdy docela znát.
hk