Automatické převodovky jsou čím dál oblíbenější. Není se nakonec čemu divit, skutečně řidičská auta jsou čím dál vzácnější a když jedete v nějaké anonymní krabici, řazení je spíš na obtíž, než zábava.

Zákazníci chtějí automat už nejen do manažerských sedanů, SUVček, rodinných MPV, kombíků a sedanů, ale už i do malých městských aut. Spousta nových řidičů se ani nenamáhá učit se ruční řazení a udělají si papíry na automat. Dacia tenhle trend samozřejmě vidí a tak se rozhodla uvést automatickou převodovku i do některých svých modelů.
Přesněji řečeno, nejde o klasický automat, ale o robotizovaný manuál. Takové převodovky známe už dlouhá léta, v poslední době byly používané v některých Citroenech, nebo třeba v předchozí generaci Smartu Fortwo. Technicky jde o manuální převodovku se spojkou, jejíž řazení však zajišťuje robotizovaný systém. Ve většině převodovek je hydraulický, ale Easy-R (jak se převodovka v Dacii jmenuje) používá elektromechanický systém.
V porovnání s klasickým automatem je výrazně jednodušší, má o čtvrtinu méně komponentů, je menší a lehčí a především spolehlivější a jednodušší na údržbu.
Příplatek za automatizovanou převodovku bude zhruba 600 Euro, tedy něco přes 16 tisíc Kč. To není špatné, podobné převodovky většinou stojí kolem 25 tisíc a klasické automaty kolem 40 tisíc. I tak to ale při nízké ceně Dacií není zrovna malá částka a tak bude převodovka (alespoň zpočátku) k dostání výhradně ke špičkovému motoru 0.9 TCe Turbo s výkonem 90 koní a to v modelech Sandero, Stepway a Logan MCV. Spotřeba by se podle modelu měla držet mezi 4,9 a 5,1 litru benzínu na 100 km, ale pochopitelně mluvím o té tabulkové.
Můžeme jen doufat, že časem Dacia nabídne automat i k jiným motorům. S atmosférickou dvanáctistovkou by to sice asi moc nejelo, ale docela jistě by šlo o dostupnou a velmi spolehlivou kombinaci. Sám vím hned o několika lidech, které by takové auto velmi zajímalo.
hk