Vlajková loď švédské automobilky byla ohlášená už dlouho dopředu a po pár „únicích“ tu máme oficiální fotky, údaje a videa.

Píšu sice vlajková loď, ale abychom se nemýlili: S90 je sedan vyšší střední třídy, nikoliv plnoformátová limuzína. Možná nás ale přesvědčí, že na tom zas až tak nezáleží, protože minimálně z některých fotek se zdá, že uvnitř bude místa až až.
Nová S90 je náhradou dnes už citelně zastaralé S80, ale technicky spolu nemají vůbec nic společného. Pokud chcete hledat sdílenou techniku, máte jedinou možnost – ještě čestvé a svěží Volvo XC90 jezdí na té samé modulární platformě SPA a S90 z něj přebírá také značnou část interiéru a motorovou paletu.
Nemůžu si odpustit ten samý povzdech, jako ve videotestu XC90 – ani S90 totiž nebude mít větší, než čtyřválcový motor. Platforma s ním prostě nepočítá, takže by se zkrátka nevešel, ani kdyby ho nakrásně někdo postavil. Co na tom, že špičková hybridní verze T8 bude mít přes 400 koní, jemné ševelení šestiválce a bezstarostnou zásobu točivého momentu bez podřazování a zbytečného vytáčení maloobjemového motoru bude nová S90 postrádat.
Chystá se prý i nehybridní výkonná verze Polestar, která by měla mít silnější benzínový motor, ovšem bude to stále čtyřválec. Naopak se spekuluje o tom, že by velký sedan mohl dostat i tříválcový motor o objemu 1,5 litru – naštěstí ne sólově, ale jako součást slabšího hybridního modelu. Toto pohonné ústrojí je vyráběno pro menší Volva, ale není vyloučené, že se objeví i v S90. Nebyl by to ovšem plug-in hybrid a také by neměl pohon všech kol, ale pouze předních.
Samotná tříválcová patnáctistovka s turbem pak nahradí benzínové čtyřválce o objemu 1,6 litru v menších modelech Volva, konkrétně v příští generaci S40 a V40, která by se měla objevit v roce 2017.

Design nové S90 se podle mě skutečně povedl. Nejsem si jistý zadními světly – zdají se mi trochu moc velká a členitá, ale jsem si jistý, že si na ně rychle zvyknu. Silueta vozu s výrazným ostrým lomem nad klikami dveří, splývající zádí a kolmou přídí mi ale přijde skutečně nadčasová a velmi elegantní. Zkrátka, žádný kočkopes, žádný crossover, ale normální, pěkné auto.
Interiér bude fantastický. Ano, troufám si to říct už podle fotek, protože interiér XC90 mě uchvátil a tohle je viditelně ještě o krok dál. Dotyková obrazovka na rozdíl od některých soupeřů funguje, ovládání je jednoduché a jasné. Navíc se mi hodně líbí některé detaily – svislé výdechy kolem obrazovky mi sice trochu připomínají americké Cadillacy, ale zachraňují to příjemně kubistické boční výdechy a vycizelované detaily z masivního hliníku.

Těšit se pochopitelně můžeme i na spoustu elektroniky a na nové bezpečnostní systémy. S90 je důležitým dalším krokem k plánu Volvo Vision 2020, podle kterého by se ve Volvu v roce 2020 neměl zabít ani vážně zranit žádný člověk. S90 má první verzi systému Pilot Assist, která dokáže držet vůz v jízdním pruhu do rychlosti okolo 130 km/h, přičemž hlídá jeho okolí a přizpůsobuje mu jízdu. Systém detekce automobilů, chodců a cyklistů byl doplněn i o rozpoznávání vysoké zvěře – srážka s losem je totiž extrémně nebezpečná a často smrtelná, protože je to zvíře s masivním trupem a tenkýma dlouhýma nohama – když vám vběhne do cesty, příď vozu mu přerazí nohy a trup několikasetkilogramového zvířete projde přímo čelním sklem… Ano, losi jsou trochu skandinávská specialita, ale systém umí rozpoznávat i soby, koně, krávy, či srnky – a s těmi už se potkáme i u nás.
Volvo se pochopitelně chlubí, jaké pokroky udělalo na poli dynamiky, jízních vlastností a jízdního komfortu, ale to raději zhodnotíme až při testu.
hk