Asi by mě to nemělo překvapovat, ale nový koncept Volkswagenu byl místo tradičního autosalonu představen na veletrhu spotřební elektroniky.

Jistě, je to elektromobil a když se nad tím zamyslíte, auta už se dávno jako spotřební zboží vyrábí a prodávají. Dneska už nikdo moc nečeká, že mu auto vydrží půlku života a pak ho zdědí potomek. To byla (v některých případech) pravda v letech dávno minulých. Dneska automobilky nevydělávají na marži, ale na servisování a protože každé 4 roky přichází facelift a každých 8 let nová generace… no, asi chápete kam mířím. Každopádně, Budd-e…
Je to osobní dodávka velikosti někde mezi Multivanem a Touranem a na první pohled je to skutečně čistý koncept. Nikdo nepředpokládá, že by se auto s takovýmto interiérem dostalo do výroby. Ten panoramatický displej kolem řidiče bych ještě nezatracoval, výrobně extra drahý nebude a za pár let… kdo ví. Nejvíc bych se obával řešení různých odlesků zvenčí, aby na něm bylo něco vidět.
 
Sériové výrobě spíš neodpovídá zadní část vozu s „lounge“ pohovkou do L (která navíc nemá ani hlavové opěrky, aby nerušila designovou linii). A displej na okně je také trochu divoký.
 
Ale jasně – tohle má být koncept, který přitáhne pozornost a hlavně to má být auto, které rozptýlí temné mraky dieselgate. Najednou je tu alternativa – elektromobil, který má maximálku 150 km/h a ujede celých 600 km na jedno nabití (zkušenosti praví, že tyto dvě hodnoty neplatí naráz, ale stejně to není špatné).
 
Výkon dvou elektromotorů by měl být 235 kW (čili cca 320 koní), akumulátory v podlaze vozu mají kapacitu 101 kWh (pro srovnání, nejnovější Tesla Model S má 90 kWh) a prý se dají nabít na 80% kapacity za čtvrt hodiny. Pokud by to vydržely dlouhodobě, zní to docela zajímavě, ale dost o tom pochybuju – rychlonabíjení zatím akumulátorům skutečně dobře nedělá, upozorňuje na to i zmíněná Tesla u svých Superchargerů.
 
Budd-e je založen na nově vyvinuté platformě MEB – a právě to je hlavním poselstvím konceptu. VW vyvinul novou modulární platformu pro čistě elektrická auta, takže přichází nová doba a nafťáky budou postupně ustupovat do pozadí. Nebo tak se na to aspoň máme dívat…
 
Nebyl by to veletrh spotřební elektroniky, kdyby z pódia opakovaně nezaznělo, že koncept je „connected“. Propojení na „internet věcí“ se teď tlačí do popředí všude. Budd-e by měl na dálku umět ohlídat váš chytrý domov, uvidí obsah vaší ledničky, nebo návštěvu u vašich dveří.
 
Samotný vůz má v interiéru minimum tlačítek, což osobně nepokládám za dobrý krok – dotykové ovládání je v módě, na mobilu funguje skvěle, ale za jízdy v autě potřebujete ovládat věci bez nutné vizuální kontroly a k tomu slouží staré dobré tlačítko nebo kroutítko nejlíp. Navíc se v konceptu objevuje i volant bez tlačítek, která jsou nahrazena dotykovými plochami. Opravdu? Dotykové plochy na volantu, který se otáčí a mnozí lidé ho (nesprávně) drží za příčky, místo za věnec? To nebude nikdy fungovat…
 
Když si odmyslíte designové výstřelky, Volkswagen čeká s uvedením elektromobilu této kategorie do prodeje v roce 2019.
 
hk