Možná jste si toho nevšimli, ale na části severojižní magistrály od Pankráce k Jižní spojce byla zrušena omezená rychlost 50 km/h a smí se tam opět jezdit osmdesátkou.

Soudě podle plazivého tempa, které tam z větší části stále panuje, si toho všiml skutečně málokdo. Abych byl konkrétní: ve směru do centra platí na ulici 5. května zvýšení rychlosti od mimoúrovňové křižovatky s Jižní Spojkou až po křižovatku s ulicí Na Strži, tedy na začátek „staré“ zástavby, tam kde vlevo vidíte Bauhaus. Ve směru opačném, tedy z centra, musíte ale na zvýšení rychlosti počkat kousek dál tedy až ke křižovatce s Vyskočilovou ulicí, na úrovni nového kancelářského komplexu Brumlovka (opět po řidičově levé ruce). Zvýšení rychlosti platí až k Jižní spojce, ovšem pak osmdesátka plynule pokračuje.



Důvodem pro opětovné vrácení tohoto rychlostního limitu na většinu původního úseku je podle náměstka primátorky Petra Dolínka (který změnu inicioval) fakt, že na daném úseku je nízkohlulčný asfalt, byly vybudovány protihlukové stěny a postaveny budovy, které hluk provozu blokují, takže pominul hlavní důvod snížení rychlosti.

Chvalme Pána na nebesích za záblesk zdravého rozumu.

Někteří aktivisté se při zavádění omezení oháněli ještě emisemi, ovšem skutečnost je taková, že auta při vyšší rychlosti budou mít ve skutečnosti emise pravděpodobně nižší a oblastí především rychleji projedou. Plynulejší doprava se zkrátka rovná nižším emisím. Dolínek navíc prohlásil, že se mu nelíbí současný trend, kdy by si „někteří lidé přáli nejraději auta zrušit, nebo opět zavést běžce s praporky před každým vozidlem“ a že bude v nejbližší době jednat se skutečnými dopravními odborníky, jestli by se rychlost nemohla zvýšit i jinde.

Někteří aktivisté ovšem pochopitelně křičí, že teď je to celé špatně a nemůže mezi nimi chybět náš oblíbený mluvčí cyklohnutí Auto*Mat, který má zároveň flek v magistrátní cyklokomisi (ano, taková věc existuje. A ano, z našich peněz). Zaprvé se mu nelíbí, že řečený úsek dostal zpátky statut silnice pro motorová vozidla a tudíž na něj nesmí cyklisté a mopedy. Upřímně, byť se tam jezdilo padesátkou, osobně by mě ani ve snu nenapadlo se na troujproudou vysokokapacitní komunikaci cpát s bicyklem. Hluk se prý „nepochybně zvýší“ a u dolní části Jihlavské ulice nejsou protihlukové stěny vůbec.

Na tomto místě se nabízí připomenout měření, které proběhlo v roce 2012, kde zkušební navýšení rychlosti na části magistrály z 50 na 70 km/h mělo za následek nárůst hlučnosti o 0,6 – 1,0 decibel, tedy prakticky zanedbatelné. Když přičteme nízkohlučný asfalt a další protihluková opatření, důvod nesmyslně pomalé jízdy na silnici, která má lepší parametry než absolutní většina dálnic v ČR, skutečně neexistuje.

Pan Filler si myslí opak: „Domnívám se, že opatření je v naprostém rozporu s humanizací Severojižní magistrály mezi Jižní spojkou a Vychovatelnou, kterou má stávající městská rada ve svém programovém prohlášení,“ řekl. Místo zvýšení rychlosti podle měj mělo dojít spíš k ubrání jízdního pruhu.

Ano, čtete správně, humanizace silnice. Silnice patří lidem, ne autům… nebo jak to říkají…

Už jste přemýšleli, koho budete příště volit? A znáte jeho názor na auta ve městě? Ne že bych chtěl napovídat, ale možná by bylo fajn si to zjistit…

hk