Ale neradujte se předčasně, nejde o třílitr, ale o třetí verzi terénního idolu.

Navíc, pokud si myslíte, že se původní Niva, narozená jako VAZ 2121, odebere do důchodu, tak si to nemyslete. Jistě že ne!

Lada Niva totiž umřít nemůže – ačkoli teď se bude prodávat pod názvem Lada 4×4, protože jméno Niva koupila značka Chevrolet. Ruský klasik je nesmrtelný částečně proto, že na něm stojí existence automobilky AvtoVAZ jako takové. Renault sice má prostředky na to udržet ruské dědictví při životě, ale dotovat tohoto Brežněvova pohrobka by se jí asi nechtělo. Zatím se ale zdá, že se mu s Ladou povede totéž, co před časem nastartovalo rumunskou Dacii. Modely Vesta a X-Ray už vypadají celkem konkurenceschopně.

Klasická Niva zůstane i nadále v nabídce ve variantě Urban. To je zatím poslední verze s mírně uhlazenými rysy a špetkou té modernizace. Do výroby se ale chystá moderní SUV, které nejspíš také dostane slavné jméno. Zákazníci budou vybírat mezi tří- a pětidveřovou verzí, stejně jako u současného modelu, bude mít stálý pohon všech kol a manuální převodovku. Jinak jej ale se starou dobrou Nivou moc věcí spojovat nebude. Přestěhování notně archaické sedmnáctistovky pod kapotu moderního vozu se totiž určitě nechystá. Doba převrtávání třicet let starých pohonných jednotek už zkrátka skončila i v Rusku a přesunula se dál na východ. Pravděpodobně se dočkáme i agregátu dCi od Renaultu, který si v Evropě jistě najde své kupce.

Otazníky visí nad vzhledem vozu – prý by se mohl svézt na módní retro vlně. V pořádku, máme zde Mini, Beetle, Fiat 500 i Toyotu FJ Cruiser. Je otázkou, zda si své pokračovatele v retro stylu zaslouží už i vozy ze sedmdesátek, ale pokud bude vypadat jako na přiložené skice, proč ne? Putin navíc do budoucna slibuje větší podporu automobilovému průmyslu, takže o budoucnost prodejů Nivy vážně strach nemám. Jen aby byla tak zatraceně dobrá, jako ta první.

mt