Třetí generace Focusu RS opouští pětiválec. Je to dobře nebo špatně?

Jistě, pětiválce měly hutný, nezaměnitelný a šťavnatý zvuk, ale nový čtyřválec EcoBoost, přes svůj mírně nazelenalý název, opravdu dělá, co může, aby za nimi nezaostal. A do jisté míry se mu to daří. Ladění jeho zvuku probíhalo dlouho, několikrát bylo smeteno ze stolu a zelenou dostalo až ve chvíli, kdy je výsledkem hrdelní, chraplavý zvuk, doplněný hlasitým bubláním, chrchláním a práskáním, když uberete plyn. A nebo si můžete zapnout režim Normal, klapka ve výfuku se uzavře, a vy můžete přijet o půlnoci domů, aniž byste zburcovali sousedy v okolí půl kilometru a především své obtížně uspané ratolesti a zablokovali si tak přístup k manželce…

Je to čtyřkolka. Ztrácí tak lehkost a břitkost předokolky. Je to dobře, nebo špatně?

350 koní je opravdu hodně. Už minulá verze se pokoušela tuhle nálož přenést na přední kola (v limitované verzi RS500) a dařilo se jí to pouze částečně. Je to prostě příliš mnoho. Čtyřkolka byla nezbytná a Ford dlouho přemýšlel, jaký systém zvolit. První byl na stole Haldex, ale inženýry neuspokojil. Shodli se na tom, že bez systému s aktivním vektoringem točivého momentu se neobejdou. Až 70% síly může jít na zadní kola a z toho až 100% na pravé nebo levé kolo, podle momentální potřeby. Pohon všech kol spolupracuje se systémem volby jízdních režimů a zcela zásadně mění chování auta. V Normálu je to klasický, jen velmi, VELMI rychlý Focus, ale stačí zvolit režim Sport a najednou můžete jít na plyn už kus před apexem – auto poslušně hodí zadkem, opře se o vnější zadní kolo a vytlačí vás ze zatáčky jako poslušná zadokolka. Jezdil jsem už s mnoha čtyřkolkami, ale takhle důsledně měnit své chování neuměla snad žádná.

Dobře, je na novém Focusu RS vůbec něco špatně?

Je, i když jsou to maličkosti. Ford má dlouhodobě potíže se systémem Sync2, navigace se ztrácí a v průběhu testovací jízdy se i samovolně restartovala, přičemž zapomněla svůj cíl. Ford na tom ale pracuje. Další maličko nepříjemná věc jsou sedačky – jsou stejné jako ve Focusu ST, což znamená že mají exemplární držení těla, ale pro méně štíhlé jedince mohou být až příliš úzké. A především jsou trochu příliš vysoko a nedají se spustit níž. Ford nabízí i lepší, sportovnější skořepinové sedačky – ty drží ještě líp, ale jejich možnosti nastavení jsou menší a vysoko jsou úplně stejně, bohužel. A na žádný další problém si teď nemůžu vzpomenout…

A co ta kola? Vždyť jezdí na slupkách 235/35 R19…

Ano, jezdí. Ne, plavný komfort očekávat nelze. Ovšem na takovémto autě mají nízkoprofilové pneumatiky svůj smysl, auto je potřebuje, aby dokázalo fungovat při extrémním bočním přetížení, aby se guma nebortila a poskytla autu dostatečně pevnou oporu. Navíc, odpružení a tlumení je odladěné skutečně pečlivě a když necháte tlumiče v “nesportovním” režimu, je auto sice tužší, ale žít se s ním dá naprosto bez problémů.

Nové brzdy Brembo s kotouči 350 mm vpředu a 336 mm vzadu jsou výrazně lehčí – na předních kolech to ve srovnání s minulým RS dělá odlehčení 2x 4,3 kg. Nižší neodpružená hmotnost také znamená lepší jízdní komfort.

Co ještě?

Můžete si objednat kovaná kola, která na každém rohu uberou něco přes 950 gramů a navíc se na ně dají obout polookruhové pneumatiky Pilot Sport Cup 2, které jsou o 7% širší. Můžete si nechat třmeny brzd Brembo natřít forďáckou modrou barvou – asi to nebude vkus každého, ale mně se to líbí. On i samotný modrý “signature” lak pro RS není špatný, ale upřímně řečeno, čím déle jsem se díval na ten šedivý kousek, který vidíte na fotkách, tím víc se mi zamlouval svou (relativní) nenápadností.

A co ten driftovací režim, není to nesmysl?

No, vlastně je, k ničemu serióznímu se použít nedá, ale je to zábava, *velká* zábava, což je jediný důvod, proč v autě vlastně je. Stačí režim aktivovat, dát za jedna, vytočit volant a jít naplno na plyn. Jakmile se auto hne bokem, musíte zapomenout na cokoliv, co znáte z driftování se zadokolkou (pokud něco znáte). Žádné velké kontra, jen srovnat volant a jemně korigovat směr driftu – nezapomeňte, že vás táhnou i poháněná přední kola. Pro úplné lamy to stejně není, pár kolegů dokázalo pořádně poškádlit kuželky kolem driftovací plochy, ale s trochou cviku je to výrazně jednodušší než klasické driftování se zadokolkou.

Video se zážitky z první jízdy očekávejte v nejbližších dvou týdnech na Streamu 😉