Líbilo by se vám, kdyby se po vás jmenoval supersport?

Zkratka BC totiž neznamená „před kristem“ – ačkoli ve starém Římě by Huayru bezesporu považovali za zjevení. Jsou to iniciály Bennyho Caioly, který byl prvním zákazníkem automobilky Pagani vůbec. Milionář, který své peníze vydělal ve stavebnictví, sběratel vzácných Ferrari a osobní přítel Horacia Paganiho měl velký vliv na vývoj první Zondy i na samotného Horacia. Zemřel v roce 2010 a nová superostrá Huayra je vzdáním pocty jeho odkazu.

Vidlicový dvanáctiválec se dvěma turby, dílo divize AMG, byl pro Huayru BC posílen na 789 koní (o 60 více) a masivních 1098 Nm (o 98 více). Zároveň vůz prošel zásadní dietní kúrou, v jejímž důsledku shodil nezanedbatelných 132 kg. Váží teď 1218 kg, což je méně, než má kdekterý malý městský hatchback…

Největší odlehčení nahnali technici na samotných kolech, protože nové kované disky APP jsou každý o 9 kg lehčí – to je skvělá zpráva, protože neodpružená hmotnost je ta první, co chcete na sportovním autě snížit. Dalších 7 kilo se ušetřilo na titanovém výfuku, odlehčené jsou také části náprav a v některých místech byl použit blíže nespecifikovaný karbon, který má být o polovinu lehčí a o 20% pevnější, než ten „obyčejný“.

Další velkou novinkou je sedmistupňový robotizovaný manuál. Robotické převodovky obecně nemám rád, protože jsou většinou pomalé, jenže tuhle jednotku vyvinula firma Xtrac, má karbonové synchrony a elektrohydraulické řazení, které zkrátilo čas potřebný na přeřazení ze 150 na 75 ms. Ano, milisekund… A navíc je o 40% lehčí, než předchozí převodovka. Wow.

Huayra BC má celokarbonovou karoserii, jejíž aerodynamickou optimalizaci dostal na starosti závodní tým Dallara. Z původní Huayry zůstala nezměněná pouze střecha. Pagani nezveřejnil jízdní výkony, ale vzhledem k tomu, že standardní Huayra umí stovku za 3,2 sekundy a maximálku má 370 km/h, čekal bych mírné zlepšení.

Vyrobeno bude pouhých 20 kusů, jeden bude (bez příplatků a bez daně) stát 2,3 milionu Eur, ale moc vás to nemusí zajímat, protože už jsou všechny do jednoho prodané. Po dokončení této speciální série by se Pagani měl vrhnout na očekávanou otevřenou variantu Huayry a pokud jsem se doslechl správně, možná bude časem i Huayra BC Roadster – ale spořte rychle, určitě budou také pryč dřív, než člověk řekne „multimiliardář“.