Nová doba si žádá nové nápady. A asi nemá smysl se nad nimi pošklebovat.

Začínám chápat, co to znamená stárnutí. Od chvíle, kdy jsem jako kluk začínal vnímat auta, jsem věděl, že ta nejlepší auta jsou nízká, placatá a mají velký motor. Čím nižší, placatější a výkonnější auto, tím víc cool. Bylo to v době, kdy slovo „cool“ nepoužívali ještě ani v Americe a já uměl anglicky leda tak „oukej“. Ale to odbíhám.

Volkswagen v Ženevě představil nový koncept. Není nízký, není placatý a pod kapotou má litrový tříválec. Jenže podle všeho představuje všechno, co nastupující generace mladých zákazníků za „cool“ považuje. Volkswagen T-Cross Breeze je malý crossover ve verzi s plátěnou skládací střechou. Tedy něco dost podobného jako nedávno představený Range Rover Evoque Convertible, jen o dost menší.

Celkově je auto velikostí někde na úrovni Pola, což ho předurčuje k městskému nasazení. O menším crossoveru už se mluvilo delší dobu, takže to není až takové překvapení – o to se postarala právě ta skládací střecha. Designově patří bez diskuse do stáje Volkswagenu, najdete na něm prvky z Tiguanu, i když tvary jsou samozřejmě patřičně „konceptově“ zvýrazněné.

Jak se na koncept sluší, stojí T-Cross Breeze na 19palcových kolech, má čtyřmístný interiér, celkem slušný kufr (300 litrů) a místo většiny čudlíků v interiéru najdete dotykové plochy a displeje. To je teď také „in“…

Litrový tříválec v přídi má díky turbu 110 koní a 175 Nm, spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG a měl by umět jezdit za 5 litrů benzínu na 100 km. 1250 kg těžký kabriocrossover s ním zrychlí na stovku za 10,3 sekundy a maximálně dosáhne rychlosti 188 km/h.

To nejsou zrovna hodnoty, nad kterými by se člověku zamotala hlava – dokonce ani v těch osmdesátých letech, když jsem hltal západoněmecké autokatalogy. Jenže to je ono – dnešní zákazníci zjevně netouží po placatém, výkonném a rychlém autě, chtějí něco „stylového“, co nebude moc žrát a bude to dostatečně eko. A bude se to lišit. Možná proto Volkswagen kromě řady těchto malých crossoverů (a kabriolet prý bude i v sériové verzi) chystá ještě trochu větší crossover o velikosti zhruba VW Golfu, který by designově mohl čerpat z konceptu T-Roc. A teprv nad ním bude nový sedmimístný VW Tiguan. Následovat bude připravované středně velké SUV (možná inspirace konceptem CrossBlue) a pak přijde příští generace Touaregu.