BMW slaví stoleté výročí a dívá se sto let do budoucnosti.

Je to samozřejmě hodně odvážné tvrzení, protože při nejlepší vůli nikdo z nás nemůže ani zdaleka tušit, jak bude svět vypadat v roce 2116. Pokrok postupuje geometrickou řadou, ale taky se může na pár (i desítek) let zcela zastavit, či (nedej bože) zvrátit. Já jsem optimista – věřím, že technika půjde dopředu čím dál rychleji, ale zároveň doufám, že nepůjde úplně tím směrem, který tady předpovídá BMW. Pojďme se na to podívat…

Koncept Vision Next 100 je sedan, ačkoli na první pohled vypadá spíš jako sporťák. To můžeme brát jako pozitivní, protože BMW tím prohlašuje, že sedany i nadále považuje za stěžejní karosářský styl, na kterém stojí základy bavorské automobilky. Taky to mohl být nějaký crossover, žeano.

Pochopitelně ale nastupuje extrémní aerodynamika, která tvary vozu přibližuje současnému nejvyspělejšímu sportovnímu BMW, hybridní i8. Koncept je poměrně malý – o kousek kratší než pětkový sedan a hlavně o 10 cm nižší. Karoserie je částečně z plastu a částečně z karbonu a najdete na ní aktivní prvky.

Například kola jsou zcela zakryta (to mimo jiné pomáhá i součiniteli odporu vzduchu 0,18, který by jinak nebyl dosažitelný) a při jejich natáčení se trojúhelníkové prvky v blatnících roztahují a smršťují podle potřeby. Vůz nemá středové sloupky, takže nastupování je velmi jednoduché, interiér je z recyklovaných a obnovitelných materiálů, takže nečekejte dřevo a kůži. No, pokud budou ty materiály podobně pohledné, jako kusy palubní desky v BMW i3, tak děkuji, ale nechci. Ale za sto let budou třeba i recyklované plasty vypadat pěkně…

Další trojúhelníkové prvky v přední části karoserie a na palubní desce mají působit jako intuitivní bezpečnostní signalizace před nebezpečnými situacemi – a jak je vidět z videa, tvůrci konceptu počítají s nebezpečným chováním cyklistů i v příštích 100 letech… 😉

BMW v tiskové zprávě klade důraz i na dva výrazně odlišné jízdní režimy, kterými koncept má disponovat. V režimu Boost má řidič k dispozici ovládací prvky, ačkoli volant moc volant nepřipomíná, zatímco režim Ease má být plně autonomní a zavézt vás kam si budete přát.

BMW si tedy možná představuje, že slogany Ultimate Driving Machine a Sheer Driving Pleasure budou v budoucnu znamenat, že vám auto vůbec dá možnost ovládat jeho směr… Pokud tomu tak je, možná je dobře, že za 100 let už nebudu na živu. Jak jsem ale psal na začátku, jsem optimista. Věřím, že autonomní auta tu budou dřív, než si mnozí z nás myslí, ale také jsem si jistý, že sporťáky s pořádným „lidským“ řízením tu budou až do mého pozdního důchodového věku a snad i dál.