Čím jiným začít reportáže z newyorského autosalonu, než něčím pořádně a plnokrevně americkým?

Sedím ve Frankfurtu na letišti, mám za sebou tři hodiny spánku prokládaného turbulencemi, moje vnitřní hodiny mají nastaveno nepěkně brzký ranní čas, ale zážitky z New York International Auto Show jsou pořád čerstvé a skvělé. Ucelenější reportáž ještě bude, v prvních několika článcích se ale chci věnovat těm nejzajímavějším autům, které jsem v New Yorku viděl.

Lincoln Navigator Concept je předzvěst nové generace full-size SUV, která přijde v roce 2017. V Americe je všechno větší, jak se říká, takže full-size tady znamená monumentální, obrovskou věc, vedle které by se Audi Q7 propadlo hanbou kvůli své neduživosti. Zejména ze zadního tříčtvrtečního pohledu, kterému dominuje skříňovitý design zadku, záměrně nepřerušený ani jednou křivkou, budete mít pocit, že stojíte za dodávkou. V Evropě by tohle auto působilo naprosto nepatřičně, v USA se to i v úzkých ulicích Greenwich Village hemží Suburbany a Escalady, takže to nebude tak křiklavé.

Hlavním důvodem je samozřejmě nabídnout uvnitř dostatek místa. Koncept to ještě zdůrazňuje výklopnými dveřmi typu gullwing, které se ovšem táhnou přes půl auta. Ty se do sériové výroby prý nedostanou, ale možná projde výklopné/výsuvné schodiště, které usnadňuje nastupování. Chybí už jen rolovací červený koberec.

 

Uvnitř najdete křesla, které se zcela nepokrytě hlásí k odkazu amerických aut ze sedmdesátých let. Jsou měkká, boční vedení je pro ně neslušné slovo a díky impozantním rozměrům se nezaleknout ani nadprůměrného Texasana. Nastavit se prý dají třiceti různými způsoby. V širokých opěrkách hlav jsou širokoúhlé monitory, které umí wifi konektivitu, palubní deska je čistě digitální a řidič má k dispozici kompletní škálu moderních pomocníků, jako 360° kamera, systém varování proti opuštění pruhu, automatické parkování, pre-collision assist s rozpoznáváním chodců a tak dále.

O pohon se stará osvědčený vidlicový šestiválec 3,5 biturbo EcoBoost, laděný na 400 koní, který bude i v sériové verzi. Zajímavá jsou i kola (jsou to čtyřiadvacítky) s hlubokým žebrováním. No zkrátka, amerika každým coulem.