Očekávaný nejmenší model automobilky Tesla konečně dorazil.

Je po modelech S a X třetím vozem kalifornské značky a jmenuje se velmi nápaditě Model 3. Je to nicméně auto, na který čekala spousta lidí. Tesla Model S je hitem a jak jsem se přesvědčil i já sám, je to skutečně zajímavé auto, vlastně první elektromobil, který je reálně použitelný v běžném denním provozu a ještě vás ohromí svými jízdními výkony. (Fakt, že v Čechách jezdí vlastně z velké části na uhlí dneska pomineme, to je na úplně jiný článek.)

Model X je SUV, které ještě ani pořádně nestačilo dorazit na trh, ale s Modelem S sdílí poměrně vysokou cenu. A právě tu má snížit Model 3 – jeho základní cenovka na americkém trhu je 35 tisíc dolarů, čili nějakých 830 tisíc korun (bez daně).

Model 3 slibuje komfortní přepravu pěti lidí, protože mohla obestavěný prostor využít daleko lépe, než klasické benzínové auto. Základní model (bude jich více a budou silnější a rychlejší), ujede na jedno nabití 345 km a na stovku mu to trvá jen něco kolem šesti sekund. Čili bude mít podobně překvapivou dynamiku, jako Model S. Navíc se i u základního modelu počítá s veškerým hardwarem potřebným pro systém autopilota a s možností rychlonabíjení Superchargerem.

Objednávky za první večer (!) přesáhly 180 000 kusů. Při ceně 35 tisíc dolarů za kus se bavíme o předpokládaném obratu přes 7,5 miliardy dolarů, pochopitelně v případě, že Tesla zvládne tolik aut vyrobit. Dosud totiž vyrobila a dodala jen něco málo přes 50 tisíc vozů (cca 50 580 a nebylo to kvůli nezájmu, ale kvůli vyčerpání výrobní kapacity). Předobjednávky byly ovšem podmíněny zálohou tisícovky dolarů, takže Tesla jen za první den přidala na svoje konto 180 milionů dolarů v zálohách. S tím už se dá docela pracovat… Přitom je dopředu jasné, že první auta začnou z továrny vyjíždět nejdřív na konci roku 2017.

Záloha je ovšem vratná a když někoho nebude bavit čekat, může svou objednávku stáhnout a peníze dostane zpět. Skokový odliv zájemců ale čekat nelze. Před Elonem Muskem stojí ale velký úkol v podobě zvýšení výroby akumulátorů. Jeho Gigafactory by prý do roku 2020 měla být schopná dodávat baterky pro půl milionu aut ročně, ale kdy a jakým tempem k navýšení výroby dojde, není zatím jasné.

Osobně si pořád nejsem jistý designem Modelu 3, jmenovitě jeho přídí. Jasně, elektromobil nepotřebuje klasický chladič. To designérům rozvazuje ruce při stylizování celé přídě auta, ačkoli se samozřejmě musí držet požadavků na bezpečnost a aerodynamiku. Nicméně designéři Tesly se chybějící chladič rozhodli vyřešit tak, že to vypadá, jako by tam chladič byl, jenom ho někdo „zazdil“. Místo, aby se auto designově rozmáchlo a ukázalo nám něco nového, máme tu stroj, kterému na první pohled něco chybí. Zhruba takhle:

Tesla_Model_Neo

Pokud se chcete podívat na kompletní představení modelu (v ryze americkém stylu s častými potlesky a pokřiky „yeah“ a „wooooo“), máte možnost: