Je to auto, není to auto?

V Miláně proběhne ve dnech 12. až 17. dubna Design Week. Hmm, nuda co, proč vám to vůbec sdělujeme…? Je to proto, že Toyota na něj přiveze dost funky koncept auta.

Jmenuje se Setsuna, je převážně ze dřeva a vypadá, jako by se někdo pokoušel po silnicích jezdit se starým motorovým člunem na odpojeném přívěsu. Pod trochu retrofuturistickou slupkou se ale ukrývá moderní konstrukce. Jistě, slovo moderní asi není první adjektivum, které vás napadne, když chcete popsat automobil vyrobený ze dřeva, ale chlapíci ze Sumitomo Forestry jsou v moderních dřevěných konstrukcích opravdovou špičkou.

Hlavní konstruktér Kenji Tsuji je na svůj výtvor patřičně hrdý: “Když použijete jako hlavní materiál dřevo, vložíte do auta hodně vášně a také něco ze sebe sama. Spolu s kolegy jsme vytvořili prototyp automobilu nabízejícího výkon, pohodlí a hlavně zprostředkovávající čistý pocit z řízení. Vystavení tohoto konceptu a následný ohlas veřejnosti nás může opět posunout dál.“

No doufejme, že “dál” neznamená k větším lodím a že obřích tankerů se na silnicích už nedočkáme. Sama Setsuna je však rozhodně zajímavým počinem. Karoserie vozu vznikla z 86 ručně vyrobených dřevěných panelů, které se stářím budou pochopitelně měnit, stejně jako vám v kuchyni tmavne stůl z masivu. Panely jsou spojeny tradiční japonskou technikou okuriari, takže nebyl potřeba ani jeden hřebík nebo šroubek. Spoje a čepy zkrátka procházejí několika panely současně, čímž dřevu propůjčují potřebnou pevnost. Kontrastem k dřevěné karoserii je pak řada hliníkových doplňků, například kola, volant či rám sedadel. Právě taková kombinace dřeva a kovu je dnes v módě, což mi jistě potvrdí každý znalec nábytkového i architektonického designu. Vzhledem k předpokladu, jak bude dřevo stárnout a měnit se, přidala Toyota k vozu i hodiny. Ty kromě hodin a minut ukazují ještě počet let, kdy je Setsuna na světě. Kdo ví, třeba si zde jednou povíme, jak ten koncept bude vypadat za dvacet nebo padesát let…