Aston má rozum! Svět je v pořádku! Halleluja!

Ano, chvalme všechna automobilová božstva (a prosím, nepřipomínejte mi tu americkou trapárnu z F&F 😉 ), protože Aston Martin V12 Vantage S dostal v rámci faceliftu také sedmistupňovou manuální převodovku.

shift

Pozéři si samozřejmě pořád můžou objednat automat, aby mohli jednou rukou držet volant a druhou osahávat vytuněnou modelku na sedačce spolujezdce, ale zákazníci, kteří si hodlají řízení tohoto britského plnokrevníka pořádně užít, mají teď konečně možnost sáhnout i po staré dobré páce. Což ale v žádném případě neznamená, že by se do Astonu nastěhovala nějaká zastaralá převodová skříň. Naopak!

Převodovka Sportshift III má první stupeň „dogleg“, tedy k sobě a dozadu (mívaly to tak ostré závodní převodovky, ale i skvělá silniční auta, jako Testarossa, E30 M3, nebo Stratos) a elektronický systém AMSHIFT, který při podřazování hází meziplyny, aby srovnal otáčky motoru a kol. Pozor, tentokrát vám navíc umožňuje řadit nahoru pod plným plynem, prostě se motor nepřetočí a vy pojedete nejrychleji, jak to půjde. A sláva, dá se to všechno vypnout, takže spousta z nás pochopí, že máme olšové nohy a musíme se ještě hodně učit. Jízdní výkony prý zůstávají stejné jako u verze s jednospojkovým automatem Graziano, tedy stovka za 3,9 sekundy a maximálka 330 km/h. Samozřejmě v případě, že umíte pořádně řadit.

drift

Jinak se obě auta mechanicky nijak neliší, ale to je dobře, protože šestilitrový atmosférický dvanáctiválec s výkonem 573 koní a točivým momentem 622 Nm je tak božský, jak jen může být. A pokud máte dostatečně velké a dostatečně naplněné prasátko, radím vám okamžitě ho roztřískat a tohle auto si jít koupit, protože, slovy klasika: nebudou. Nástupce totiž přijde už příští rok a bude mít dvakrát přeplňovaný osmiválec z dílen AMG.

(Jo a Aston taky přidal nějaké barevné akcenty, jiná kola, lepší infotainment a muziku a přestal vyrábět základní V8 Vantage, takže nejlevnější je teď Vantage V8 S)